تمامی برندها در جستجوی دنبال‌ کنندگان وفادار هستند. برندینگ به سازمان‌ها کمک می‌کند تا مخاطبان‌شان را بشناسند و محصول یا خدمت ارائه شده را به بخش جدایی ناپذیر از زندگی آن‌ها تبدیل کنند. گاهی اوقات فراموش می‌کنیم که برندینگ هم نوعی ارتباط است.

اگر به وضوح مشخص نکنیم که چه کسانی هستیم و چه کاری انجام می‌دهیم، هیچ کس علاقمند به برقراری ارتباط با ما نخواهد شد. مخاطبان باید درک کنند که به چه دلیلی باید با شما ارتباط برقرار نمایند و چه صورت‌ مساله‌ای را از آنان حل می‌کنید. برقراری یک رابطه بلند مدت با مشتری، از طریق خلق داستان برند شما و تاثیر آن بر زندگی تک تک مخاطبان آغاز می‌شود. برای این کار باید کاراکتر یا تیپ شخصیتی برندتان را مشخص کنید.

Brand Archetypes آرکتایپ برند

آرکتایپ‌ها (Archetypes)، همان الگوها یا قالب‌هایی هستند که به شما کمک می‌کنند تا برندتان در ذهن مشتری، تداعی کننده یک شخصیت نمادین باشد. انتخاب دقیق آرکتایپ باعث می‌شود که برند، بهتر توسط مخاطبان، شناخته و درک شود. در این سری نوشته به معرفی دوازده آرکتایپ برند می‌پردازیم:

 

👈 ۱- جادوگر (Magician)، کمک می‌کند آرزوها تحقق بیابد:
آرکتایپ جادوگر، به چشم انداز می‌پردازد. این الگو قرار نیست یک مسواک بهتر به شما معرفی کند و یا به شما کمک کند که خانه‌ای تمیزتر داشته باشید، بلکه آرزوها را به زندگی شما می‌آورد. این برندها تجربه‌ای را برای شما ایجاد می‌کنند که هیچ جای دیگر نمی‌توانید آن را تجربه کنید. آرکتایپ جادوگر، به قدری با بنیان‌های جهان هماهنگ هستند که غیرممکن‌ها را ممکن می‌سازند.

دیزنی یک جادوگر واقعی است. به ظاهر دیزنی یک شرکت در حوزه رسانه است ولی آن‌ها شبیه هیچ کسی نیستند و به شما یک تجربه‌ی دگرگون شده منتقل می‌کنند. پارک تفریحی دیزنی‌لند شما را به رویاهایتان می‌برد. بازیگرانی واقعی با بازی در نقش شخصیت‌های کارتونی مانند سفید‌ برفی یا آلیس در در سرزمین عجایب، برای ساعاتی مرز بین باور و تخیل را در ذهن مخاطبان جا به جا می‌کنند.

 

 

👈 ۲- حکیم (Sage)، همواره به دنبال حقیقت است:

برای آرکتایپ حکیم، آگاهی، کلید موفقیت است و هر چیز دیگری نسبت به آگاهی، در اولویت دوم قرار دارد. ممکن است یک برند حکیم، صمیمی و دوستانه به نظر نرسد. آن‌ها مانند دیزنی شما را سرگرم‌ نمی‌کنند، در عوض، با شایستگی و استعدادی که دارند، شما را به تحسین وا می‌دارند.

دانشگاه هاروارد نمونه آرکتایپ برند حکیم است. آن‌ها یکی از قابل احترام‌ترین دانشگاه‌های دنیا هستند که هشت رئیس جمهور آمریکا، بیست و یک برنده جایزه نوبل را در بین فارغ التحصیلان خود دارند. برند هاروارد نمایان‌گر هوشمند‌ترین بودن است.

 

👈 ۳- معصوم (Innocent)، فقط می‌خواهد شاد باشد:

آرکتایپ معصومیت، تداعی کننده بهشت است. معصومیت باعث می‌شود که انسان‌ها، آزاد و پاک باشند. یک برند معصوم، هیچ گاه به دنبال تبلیغ و قانع کردن شما برای مصرف نیست. در عوض، به وسیله ابزاری بسیار قوی‌تر شما را ترغیب می‌کند: نوستالژی.

برند اُرویل، نمونه‌ای از آرکتایپ معصوم است. پاپ کُرن‌های این برند، بدون طعم‌دهنده و بدون رنگ مصنوعی عرضه می‌شود. شخصیت این برند مانند پدر بزرگی است که هیچ‌گاه از شاد کردن اطرافیانش خسته نمی‌شود.

 

👈 ۴- یاغی (Outlaw)، در پی تحول است:

آرکتایپ یاغی، نمی‌ترسد و سرنوشت خودش را بدون توجه به محدودیت‌ها، در دست می‌گیرد. اگر آرکتایپ معصومیت را به لذت بردن از زنگ تفریح دبستان تشبیه کنیم، آرکتایپ یاغی همانند فرار کردن از کلاس‌های دبیرستان خواهد بود!

پیدا کردن مشتریان متعصب، نظیر کاربران اپل، نمونه‌ای از آرکتایپ یاغی به شمار می‌آید. برند اپل به شما الهام می‌کند که خودتان باشید و کاری متفاوت از دیگران انجام بدهید. اگر معتقدید که اپل مشتریان متعصب ندارد، به این موضوع توجه کنید که آیا مشتریان برای خرید سایر گوشی‌ها هم شب تا صبح در صف می‌مانند؟

 

 

ادامه دارد…

 

🌿 ترجمه و بازنویسی: صادق رشیدی
⚜️ گروه مدیریت ارتباط با مشتری