تلگرام اولین شبکه اجتماعی نبود، آخرین هم نیست، ولی ویژگی‌هایی دارد که در فرصت نسبتا کوتاهی توانست جایگاهی منحصر به فرد در بین مخاطبان ایرانی به دست بیاورد.

اول این که به نیازها و خواسته‌های مخاطب توجه زیادی دارد. هر بار که این اپلیکیشن یا نسخه دسکتاپ آن آپدیت می‌شود، مخاطبان کاملا احساس می‌کنند که چقدر این تغییر، کاربردی و به جا بود. دومین نکته، سیاست سالم نگهداشتن این محیط است. وسواس تلگرام به حذف انواع محتوای نامناسب، باعث شد که خانواده‌ها به راحتی در این فضا حضور داشته باشند و نگرانی جدی برای حضور فرزندانشان به دل راه ندهند.

telegram-filter

نکته بعد، زیرساخت فنی این اپلیکیشن هست. تصور کنید به صورت همزمان چه حجمی از فیلم و عکس و صوت و متن در بستر این اپلیکیشن در حال انتقال است و چگونه این سیستم بدون کوچکترین تاخیر و کندی، همه پیام‌ها را با سرعت و بدون خطا منتقل می‌کند. به تجربه به همه مخاطبان ثابت شده اگر کندی مشاهده می‌کنند، دلیل آن، سرویس‌های مخابراتی و اینترنتی ضعیف ما هست.

تلگرام از دو فرصت همزمان استفاده کرد و به این جایگاه رسید. یکی، توسعه تلفن‌های هوشمند و همگانی شدن آن در ایران و دیگری، افزایش سرعت اینترنت موبایل در کشور بود. اپراتورها هم متوجه شدند که نباید نگران کم شدن حجم تماس‌ها به دلیل حضور این اپلیکیشن باشند و با استفاده از فروش دیتا، در کنار آن کسب درآمد کنند. ناگفته نماند که دسترسی به امکان تماس صوتی آن را محدود کردند ولی هم کاربران و هم اپراتورها، به استفاده از ارسال پیام صوتی، رضایت دادند.

تلگرام نسلی را در کشور ایجاد کرده که تقریبا 24 ساعته آنلاین هستند، بدون این که تا کنون یک صفحه در اینترنت باز کرده باشند. کسانی که نمی‌دانستند وب‌سایت چیست و چطور می‌توان به آن دسترسی پیدا کرد. کسانی که حتی بلد نبودند با گوگل یک موضوع را جستجو کنند.

تلگرام فضایی را ایجاد کرد که لینک‌های مطالب سایت‌ها برای این مخاطبان ارسال شود و آن‌ها با باز کردن آن لینک‌ها، وارد فضای اینترنت شوند. تلگرام بازدید سایت‌ها را به نحو چشمگیری افزایش داد و مخاطبان جدید را با این فضا آشنا کرد.

کسب و کارهای زیادی بر بستر تلگرام شکل گرفت که با فیلتر شدن این شکبه اجتماعی، دسترسی خود به مخاطبان را از دست دادند. تلگرام ممکن است رفع فیلتر شود، دوباره فیلتر شود. بعید نیست ابزار جدیدتری بیاید که همان کاری که حضور تلگرام با وایبر کرد را برای خودش تکرار کند.

شبکه‌های اجتماعی تغییر می‌کنند، فراز و نشیب دارند ولی تجربه نشان داده که وب‌سایت‌ها، مطمئن‌ترین و پایدارترین کانال دسترسی برای مخاطبان کسب و کارها هستند. از خاطرتان باشد، قبل از توسعه فضای وب هم ابزارهایی مانند ftp ارائه شده بود که با Main Frame‌های دانشگاهی می‌شد در آن‌ها ارتباط برقرار کرد ولی از زمان توسعه وب، این ابزار ارتباطی هر روز توسه پیدا کرد و تمرکز موتورهای جستجو، خصوصا گوگل بر روی آن، باعث شد شرکت‌های نرم افزاری زیادی، راهکارهای خود را تحت وب توسعه بدهند.

در یکی دو سال اخیر که تلگرام و اینستاگرام، جایگاه ویژه‌ای در برقراری ارتباطات کسب کردند و سهم بالایی به خود اختصاص داند، کسب و کارهای نوپا، از توسعه وب‌سایت و تولید محتوا برای آن غافل شدند. موضوع سئو کمرنگ‌تر شد و بحث دیجیتال مارکتینگ در فضای تلگرام و اینستاگرام، مخاطب بیشتری پیدا کرد.

فیلترینگ تلگرام و اینستاگرام، تلنگر خوبی بود برای کسب و کارها که فراموش نکنند که همزمان با توسعه صفحات و کانال‌های خود در شبکه‌های اجتماعی، یک وب‌سایت بروز و پرمحتوا داشته باشند و برای بالا بردن رنک آن بکوشند. شبکه‌های اجتماعی، به اندازه کافی قابل اطمینان نیستند. ممکن است فیلتر شوند یا مخاطبان به آن بی‌وفا باشند ولی به نظر می‌رسد وب‌سایت‌ها در بلند مدت، جایگاه خود را از دست ندهند و مطمئن‌ترین کانال دسرسی، باقی بمانند.

 

? نوشته: مجید برقی
⚜ گروه مدیریت ارتباط با مشتری