صنعت رستوران‌داری، یکی از صنایعی است که در سال‌های اخیر رونق بسیاری گرفته است. با توجه به تعدد رستوران‌ها و افزایش رقابت بین فعالان این صنف، اهمیت نوآوری و اجرای ایده‌های خلاقانه جهت متمایز شدن و برندسازی بیش از پیش احساس می‌شود. در این سری نوشته، ایده‌های مشتری‌مداری که می‌تواند در تحقق این امر به رستوران‌داران کمک کند، بررسی می‌شود.

 

 

?  1- استفاده از اپلیکیشن اختصاصی رستوران برای سفارش غذا:

پیشرفت‌های یک دهه اخیر در زمینه گوشی‌های هوشمند و استفاده گسترده از آن‌ها، فرصت‌ها و بازارهای جدیدی را ایجاد کرده است. استفاده از برنامه‌های موبایلی، به سرعت جای خود را میان مشتریان اصناف مختلف و به خصوص صنایع B2C باز کرده است.

ایده های مشتری مداری در صنعت رستوران

با توجه به این موضوع، اگر رستوران یک برنامه موبایلی جهت استفاده مشتریان طراحی کند، این برنامه کمک می‌کند تا سفارش، ساده‌تر و پرداخت آنلاین، بدون نیاز به مراجعه به صندوق و گهگاه ایجاد شدن صف صورت بگیرد.

از مزایای به کارگیری اپلیکیشن در رستوران می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:  امکان سفارشی‌سازی غذا برای مشتریان و انتخاب نوع مواد به‌کار رفته در غذا، امکان مشاهده عکس و یا فیلم از غذا، دریافت اطلاعاتی در مورد مفید بودن غذا و یا مناسب بودن برای رده سنی خاص، امکان اطلاع یافتن مشتری از مراحل آماده شدن غذا و زمان باقی مانده تا تحویل و همچنین امکان مشاهده سابقه سفارشات مشتری و بررسی آن‌ها برای رستوران‌دار و…

 

 

?  2- آماده کردن غذا برای مشتریان خاص:

وجود غذاها با چربی یا نمک بالا و تبلیغات عمومی در جامعه در مورد مضر بودن غذاهای رستورانی، این فرصت را به وجود می آورد تا رستوران‌ داران با سفارشی‌سازی غذای خود برای بیماران یا اقشار خاصی که معمولا به رستوران‌ها نمی‌روند، بتوانند آن‌‌ها را جذب و مشتریان را بابت سالم بودن غذاهای خود مطمئن کنند.

این ایده به این صورت مطرح می‌شود که برای اقشار خاص مانند سالمندان، کودکان، افراد چاق، بانوان باردار، بیماران خاص و… غذاهای سفارشی در منوی رستوران وجود داشته باشد. مثلا غذای مخصوص سالمندان چربی پائینی داشته باشد و آن ها بتوانند بدون دغدغه ناسالم بودن غذا به رستوان ها مراجعه کنند. در این حالت علاوه بر متمایز شدن برند رستوان، احساس خوب به وجود آمده در مشتریان از بابت سالم بودن غذاها، باعث جذب بیشتر آن ها می‌شود.

 

ادامه دارد…

 

? نوشته: محمد مهدی عجمی

⚜️ گروه مدیریت ارتباط با مشتری  @DrCRM