گزارشی که امروز می‌خواهیم بررسی کنیم، اندازه بازار نرم افزارهای CRM در سال ۲۰۱۷ است. همانطور که در اولین نمودار این نوشته مشاهده می‌کنید، موسسه گارتنر، اندازه بازار نرم‌ افزارهای CRM را ۳۶ میلیارد دلار برای سال ۲۰۱۷ پیش‌بینی کرده است.

اگر به نمودار دقت کنید، در سال ۲۰۱۷، فروش نرم‌ افزارهای CRM برای اولین بار از فروش راهکارهای ERP پیشی خواهد گرفت. این سریع‌ترین رشدی است که بازار نرم افزارهای CRM از ابتدای شکل گیری تا کنون تجربه کرده است.

%d9%be%db%8c%d8%b4-%d8%a8%db%8c%d9%86%db%8c-%da%af%d8%a7%d8%b1%d8%aa%d9%86%d8%b1-%d8%a7%d8%b2-%d8%a8%d8%a7%d8%b2%d8%a7%d8%b1-%d9%81%d8%b1%d9%88%d8%b4-crm-%d8%af%d8%b1-%d8%b3%d8%a7%d9%84-2017

 

در کشور ما هم کسب و کارها دارند به آرامی یاد می‌گیرند که چگونه از پیشرفت‌های تکنولوژی اطلاعات برای توسعه فرآیندهایشان بهره‌مند شوند. این اتفاق باعث شده تا نرم‌ افزارهای CRM که جزو عمومی‌ترین نرم‌ افزارهای تجاری هستند، این فرصت را پیدا کنند که با وسعت بیشتری در بخش تولید و خدمات در سازمان‌های دولتی و خصوصی به کار گرفته شوند.

 

%d9%be%db%8c%d8%b4-%d8%a8%db%8c%d9%86%db%8c-%d9%81%d9%88%d8%b1%d8%b3%d8%aa%d8%b1-%d8%a8%d9%87-%d8%aa%d9%88%d8%b3%d8%b9%d9%87-%d9%86%d8%b1%d9%85-%d8%a7%d9%81%d8%b2%d8%a7%d8%b1%d9%87%d8%a7%db%8c-crm
گزارش دوم، تحلیلی از فوربس درباره استفاده از تلفن‌های هوشمند در حوزه صنعت CRM است. همان‌طور که در نمودار دوم مشاهده می‌کنید، شاخص‌هایی از جمله همگانی شدن استفاده از تلفن‌های هوشمند، دسترسی این گجت‌ها به اینترنت و استفاده از نیروی انسانی بیرون از دفتر کار باعث شده که تکنولوژی موبایل، آرایش بازار نرم افزار CRM را تغییر دهد.
روندهای جهانی نشان می‌دهد که طراحی رابط کاربری (UI) نرم‌ افزارهای CRM باید به سمت واکنش‌گرا (Responsive) شدن حرکت کند و توسعه اپلیکیشن‌های دسترسی سریع به داده‌های مشتریان در دستور کار شرکت‌های نرم افزاری قرار بگیرد.

?
جمع‌‌آوری و تدوین: مجید برقی
گروه مدیریت ارتباط با مشتری