در این نوشته که قسمت آخر از این سری است، به کاربرد اتوماسیون بازاریابی در برگزاری نمایشگاه می‌پردازیم. اولین کاربرد CRM در این زمینه، تهیه لیست بازاریابی (Marketing List) است. احتمالا برای شما هم پیش آمده که هنگام برگزاری یک رویداد، پیامک یا دعوتنامه را برای همه لیست مخاطبان ارسال کرده باشید.

این کار دو ایراد بزرگ دارد. اول این که هزینه ارسال برای تمام مخاطبین، بسیار بالاست و انتخاب غیر هوشمندانه باعث می‌شود که دعوتنامه برای افراد نامرتبط ارسال شود و اثربخشی لازم را نداشته باشد. ایراد دوم  این که ارسال زیاد پیام‌های نامربوط برای مخاطبان، باعث ناراحتی آنان می‌شود.

برگزاری نمایشگاه-5
اگر پروفایل کاملی برای هر مشتری ایجاد کرده باشید، این امکان را دارید که با بخش‌بندی صحیح، مخاطبان مرتبط با هر نمایشگاه را بر اساس جغرافیا، طبقه محصول و سایر پارامترها به نمایشگاه دعوت کنید.

امکان کاربردی دیگر نرم افزارهای CRM، برگزاری کمپین‌های تبلیغاتی است. شما می‌توانید برای این نمایشگاه، یک کمپین تبلیغاتی تعریف کنید و تمامی فعالیت‌ها و هزینه‌های آن را کنترل نمایید. با اختصاص یک لیست بازاریابی به کمپین و اجرا کردن گردش کار مربوطه، نرم افزار به صورت اتوماتیک دعوتنامه‌های سفارشی سازی شده را برای همه افراد آن لیست ارسال می‌کند.

شاید مهم‌ترین کاربرد نرم افزار CRM در برگزاری نمایشگاه، محاسبه ROI یا نرخ بازگشت سرمایه‌گذاری بر روی کمپین‌های تبلیغاتی باشد. به این صورت که هزینه‌های اجرای این نمایشگاه در قسمت کمپین درج شده است. هنگام ثبت هر سرنخ جدید که از این کمپین جذب شده، منبع ایجاد سرنخ (Lead Source)، نمایشگاه مربوطه درج می‌شود.

پس از تعیین تکلیف تمامی سرنخ‌های جذب شده از این نمایشگاه می‌توان محاسبه کرد که چقدر برای هر نمایشگاه هزینه شده و چند مذاکره منجر به فروش از آن به دست آمده است. این تحلیل کاربردی به شما کمک می‌کند تا در خصوص اثربخشی هر نمایشگاه اطلاعات ارزشمندی به دست بیاورید و این داده‌ را هنگام تصمیم‌گیری مجدد برای شرکت در آن رویداد، به کار بگیرید.

 

? نوشته: مجید برقی

⚜ گروه مدیریت ارتباط با مشتری

 

چگونه CRM در برگزاری نمایشگاه به شما کمک می‌کند؟ (قسمت اول)

چگونه CRM در برگزاری نمایشگاه به شما کمک می‌کند؟ (قسمت دوم)

چگونه CRM در برگزاری نمایشگاه به شما کمک می‌کند؟ (قسمت سوم)

چگونه CRM در برگزاری نمایشگاه به شما کمک می‌کند؟ (قسمت چهارم)