بیشتر فروشندگان تصور می‌کنند که فروش، یک فعالیتِ سودآورِ کوتاه مدت است و لازم است فقط با مشتری در طول مدت مذاکراتِ خرید ارتباط داشت. آن‌ها بعد از این که قرارداد را امضا کردند، به دفترشان می‌روند و از موفقیت‌شان با همکاران صحبت می‌کنند، غافل از این که تازه در ابتدای یک راه طولانی هستند. مراحل بعدی این راه، برقراری ارتباط بلند مدت با آن مشتری است، به گونه‌ای که کسب و کار شما را به دیگران توصیه کند.

فروشندگان موفق، در این نقطه تحقیق می‌کنند که آیا توانسته‌اند کسب و کارشان را به درستی در ذهن مخاطب بنشانند؟ آن‌ها برای دریافت بازخوردهای صادقانه مشتریان تلاش می‌کنند تا متوجه شوند که آیا در ارائه ارزش مورد انتظار به مشتریان، موفق بوده‌اند؟

ایجاد روابط بلند مدت

 

فروشندگان موفق می‌دانند که مشتریانشان چه دیدگاهی نسبت به آن‌ها و کسب و کارشان دارند. آن‌هاجواب این سوال را می‌دانند که آیا مشتریان‌شان به دید یک شریک تجاری به شرکت‌شان می‌نگرند یا فقط آن‌ها را یک پیمانکار به حساب می‌آورند؟ اگر یک تامین‌کننده جدید با قیمت کمتر به مشتریان‌شان مراجعه کند، آیا باز هم حاضر هستند با آن‌ها ادامه دهند؟

اگر بتوانید تصویر درستی از درک مشتریان نسبت به کسب و کارتان داشته باشید، قادر خواهید بود برای بهبود جایگاه خودتان در ذهن او برنامه‌ریزی کنید. از امروز به این فکر کنید که به جای پیمانکار، شریک تجاری بلند مدت برای مشتریان‌تان باشید و برای این کار، برنامه‌ریزی کنید.

 

ترجمه و بازنویسی: صادق رشیدی

گروه مدیریت ارتباط با مشتری