این روزها پروژههای بسیار زیادی در حوزههای مختلف CRM در سازمانها اجرا میشوند. به عنوان مثال، پروژههایی مانند اتوماسیون فروش، راهاندازی مرکز تماس، بازاریابی دیجیتال، برنامههای وفادارسازی مشتری، طراحی سیستمهای پیشنهاد دهنده و… از این دسته میباشند.
قطعا اگر یک سازمان بتواند به صورت همزمان بر روی تمامی این ابزارها و استراتژیها سرمایهگذاری کند، خیلی عالی خواهد بود. مساله مهم در انتخاب راهکارهای استقرار CRM اینجاست که منابع سازمان، از جمله بودجه و منابع انسانی محدود است و باید از بین تمامی راهکارها، یک یا تعداد محدودی گزینه انتخاب شود.
اگر شما هم در سازمانتان درگیر استقرار پروژه CRM باشید، خوب میدانید که اتخاذ یک تصمیم اشتباه میتواند منابع سازمان را به سرعت هدر بدهد و فاصله شما را از اهدافتان بیشتر کند. به نظر شما در کسب و کارهای امروزی، بهترین روش (Best Practice) برای استقرار CRM، استفاده از کدام یک از ابزارهای بالا است؟
اگر پاسختان این است که “بستگی دارد…”، به نظر شما این تصمیم به چه پارامترهایی بستگی دارد و هر کدام از این ابزارها در چه شرایطی اثربخشتر هستند؟
اگر در این زمینه ایدهای دارید، میتوانیدذیل این نوشته یادداشت کنید.
?
نوشته: مجید برقی
گروه مدیریت ارتباط با مشتری
با عرض سلام و تشکر بابت مطالب مفیدتان
بزرگترین نگرانی شرکت ها در این خصوص انتخاب درست در زمان مناسب است
اگر نیاز سازمان شفاف نشده باشد قطعا هیچ ابزاری کارآمد نخواهد بود
شفاف سازی خواسته سازمان ها اولین گام برای انتخاب ابزار مناسب است و همچنین شناساندن ابزارها و مزایا و معایب هر کدام دید مناسب تری به سازمان ها ارائه میکند
در انتخاب نرم افزار CRM متاسفانه شرکتهای مختلف اشتباهات تقریبا یکسانی را بارها و بارها تکرار میکنند. تحقیق و بررسی در سایر شرکتها و درس گرفتن از اشتباهات آنان میتواند ریسک انتخاب را به حداقل برساند.
تاخیر در استقرار نرم افزار CRM به دلیل کسب اطلاعات درباره مزایا و معایب هر کدام، به مراتب بهتر از استقرار آن در کوتاه مدت و به دنبال آن بروز مشکلات متعدد در بلند مدت خواهد بود.
مهمترین موردی که باید توجه داشت این است که قبل از استقرار هرگونه نرم افزاری ، باید نیروی انسانی آماده پذیرش این سیستم باشند ، تقویت فرهنگ سازمانی در راستای استفاده از هر نرم افزاری از جمله CRM از اولویت ها محسوب میشود .