تا کنون برایتان پیش آمده که در یک رستوران، غذا یا خدمتی خاص دریافت کنید که برای همیشه در ذهن شما باقی بماند؟ آیا این تمایز به قدری بوده که در شما انگیزه ایجاد کند تا دوباره به آن‌جا بروید یا بخواهید دوستانتان را هم به آن‌ رستوران دعوت کنید؟ یا برعکس، آیا خاطرتان هست که خدمتی ضعیف از یک رستوران گرفته باشید و این خدمت به قدری بد بوده که به شما انگیزه بدهد هر کجا بنشینید، این تجربه منفی را با دیگران به اشتراک بگذارید؟ فکر می‌کنم مورد دوم بیشتر برای‌تان اتفاق افتاده باشد! جواب این سوالات،‌ مفهوم مدیریت تجربه مشتری را شکل می‌دهند.

تجربه مشتری CX

مدیریت تجربه مشتری (Customer Experience Management) از مباحث نسبتا جدید و جذاب در CRM است که قصد داریم در این سری نوشته به آن بپردازیم. این مفهوم بیان می‌کند تجربه‌ای که در ذهن مشتری حک می‌شود، یکی از قدرتمندترین عواملی است که می‌تواند باعث بازگشت و خرید مجدد مشتری و یا توصیه سازمان از سوی مشتری به سایر اطرافیانش شود.

فیلمی که در ادامه می‌بینید، یک رستوران ویژه چینی را نشان می‌دهد که تمامی فرایند پذیرش سفارش، رسیدگی به درخواست‌های مشتریان، تحویل غذا و حتی بخشی از آشپزی نیز توسط ربات‌های ویژه‌ای انجام می‌شود. آیا این محیط و نوع خاص خدمتی که ارائه می‌شود، برای شما جذابیت ایجاد می‌کند یا دوست دارید در محیطی آرام، مانند سفره‌خانه‌های سنتی به صرف غذا بپردازید؟

 

شما در کسب و کارتان چگونه تجربه ‌ای متفاوت برای مشتریان‌تان ایجاد می کنید؟ در قسمت‌ های بعدی به مبانی علمی و مثال‌های کاربردی از مبحث مدیریت تجربه مشتری (CEM) می‌پردازیم. شما می‌توانید، دیدگاه‌های‌ خود را ذیل این نوشته درج بفرمایید. نظرات شما به ما کمک می‌کند تا در نگارش مطالب، موضوعات مورد علاقه‌تان را مد نظر قرار دهیم.

 

 

نوشته:  مجید برقی

telegram

کانال تلگرام: https://telegram.me/DrCRM

PDF Vector

آدرس دریافت فایل پی‌دی‌اف این نوشته: https://drcrm.ir/wp-content/uploads/2015/11/تجربه-مشتری-قسمت-اول.pdf