سیستم‌های مدیریت ارتباط با مشتری (CRM) برای ساده‌سازی ارتباطات تجاری با مشتریان بالفعل و متقاضیان بالقوه طراحی شده‌اند. با این حال،  ممکن است صاحبان کسب و کارهای کوچک، در استفاده از این فناوری تردید داشته باشند. کارآفرینانی که با فناوری‌های جدید آشنایی کافی ندارند، نسبت به استفاده از نرم‌افزارهایی همچون CRM برای کسب و کارشان از خود مقاومت نشان می‌دهند.

درست است که رایانه‌ها‌‌ هرگز جایگزین کارکنان نمی‌شوند، اما به کارگیری CRM، مزایای کلیدی بسیاری  برای کسب و کارهای کوچک ایجاد می‌کند. از مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به بهبود روابط با مشتریان و بهبود عملکرد کارکنان اشاره کرد. در این نوشته، به چند مزیت استقرار CRM در کسب و کارهای کوچک می‌پردازیم:

 

مزایای CRM

1. سازماندهی داده‌ها:
سیستم‌های CRM، ذخیره‌سازی امن و سازمان یافته از اطلاعات مشتری را فراهم می کنند. تمام اطلاعات مشتری شما در یک مکان ذخیره می‌شود و فقط کاربران مجاز می‌توانند به آن، دسترسی داشته باشند. شما برای نگه داشتن سوابق اطلاعات خود، دیگر نیازی به قفسه‌های بایگانی به هم ریخته و یا چندین فایل اکسل نخواهید داشت.

2. برنامه‌ریزی و پیگیری کارآمد:
زمانی که همه فعالیت‌ها را به صورت دستی انجام می دهید، بسیاری از وظایف و مهلت‌های زمانی‌ از دست می‌روند. پیاده سازی یک سیستم CRM به شما کمک خواهد کرد که کمپین‌های خود را مدیریت کنید و فعالیت‌های خود را بر اساس آن برنامه ریزی نمایید.

3. تبادل سریع تر ارتباطات:
بر خلاف ایمیل که اطلاعات مشتریان را به صورت پراکنده بایگانی‌ می‌کند، CRM، یک پلتفرم یکپارچه برای ارتباط با مشتریان در اختیار شما قرار می‌دهد. با این امکان، کارکنان به راحتی می‌توانند پیام‌های مشتریان را مشاهده کنند و به موقع به آن‌ها پاسخ دهند.
4. تجزیه و تحلیل دقیق اطلاعات مشتری:
استفاده از CRM به شما کمک می کند تا تمامی فعالیت های مشتریان را تحت نظر قرار دهید، در نتیجه، روابط شما با مشتریان‌تان و همچنین خدماتی که به آنان ارائه می‌دهید، بهبود پیدا می‌کند. با تحلیل دقیق داده‌های مشتریان، می‌توانید سرنخ‌های جدیدی را که مشابه آنان هستند و بالاترین احتمال خرید را دارند، شناسایی کنید.

5. بهبود استراتژی بازاریابی:
همانطور که اطلاعات مشتریان‌تان را دقیق‌تر تجزیه و تحلیل می‌کنید، می‌توانید نیازهایشان را بهتر بشناسید. این کار به شما در فروش سایر محصولات و خدماتی که مرتبط با خریدهای قبلی و فعلی آن‌هاست، کمک خواهد کرد. با این اقدام، فروش شما  افزایش می‌یابد و به نتایج بهتری دست پیدا می‌کنید.

6. همکاری بهتر تیم:
با استقرار CRM، کارکنان واحد فروش قادر خواهند بود با دیگر واحدها مانند بازاریابی و امور مالی همکاری بهتری داشته باشند؛ زیرا داده‌های مورد نیازشان در یک سیستم ذخیره شده است. آن‌ها همچنین می‌توانند ایده‌های بازاریابی که به جذب مشتریان بالقوه مشابه منجر می‌شوند، به اشتراک بگذارند.

7. خدمات مشتری برتر:
با ارتباطات دقیق‌تر و پاسخ‌های به موقع، مشتریان شادتر خواهند شد تا با شما کار کنند زیرا می‌توانند تلاش شما را برای کسب رضایتشان تشخیص دهند. مشتریان راضی همواره مشتریان جدیدی به کسب و کار کوچک شما معرفی خواهند کرد.

8. ایجاد هدفمند سرنخ‌های تجاری:
نرم افزار CRM می‌تواند در بازار هدف شما تمرکز ایجاد کند. شما می‌توانید کمپین‌‌های بازاریابی خاصی را برای مخاطبانی که علاقه بیشتری به آن محصولات یا خدمات دارند، برگزار کنید. کمپین‌های ایمیل مارکتینگ نیز می‌توانند شخصی‌سازی شوند، در نتیجه قانع‌کننده‌تر و تاثیر‌گذارتر باشند.

9. اتوماسیون:
اکثر کسب و کارها دارای وظایف تکراری هستند که با یک الگوی مشخص انجام می‌شود، مانند ارسال گزارش ماهانه برای مشتری یا پیگیری‌های هفتگی. این فرآیندها را می‌توان به صورت اتوماتیک با نرم افزار CRM برنامه ریزی کرد تا انجام فعالیت‌های یکنواخت باعث بی‌انگیزگی کارکنان نشود.

10. یکپارچه سازی با سایر نرم افزارها:
بسیاری از سیستم‌های CRM را می‌توان با برنامه‌های دیگر مانند حسابداری، مدیریت پروژه و نرم افزارهای تحلیل داده‌ها متصل کرد. این کار به شما اجازه می‌دهد تا اطلاعات مشتری خود را با تمام فرآیندهای تجاری دیگر، یکپارچه کنید. برای اینکه بدانید کدام سیستم‌های CRM دارای ویژگی یکپارچه‌سازی هستند، باید گزینه‌های مختلف را به خوبی بررسی کنید. این کار به شما کمک خواهد کرد که یکی از بهترین نرم افزارها را که مناسب کسب و  کار شماست، انتخاب کنید.

داشتن یک سیستم CRM  به شما، کمک خواهد کرد تا کسب و کارتان را سریع‌تر توسعه بدهید. انتخاب دقیق نرم افزار CRM و استفاده از مشاور متخصص برای این کار، تاثیر به سزایی بر موفقیت این پروژه خواهد داشت.

 

? ترجمه و بازنویسی: محمد موسی خانی
⚜️ گروه مدیریت ارتباط با مشتری