خیلی وقت‌ها شرکت‌هایی که قصد خرید نرم‌افزار CRM دارند، از چند شرکت نرم‌افزاری پیش‌فاکتور می‌گیرند و تصور می‌کنند که هزینه استقرار نرم‌افزار، چیزی در حدود پیش‌فاکتورهای دریافت شده است. مدیران فروش شرکت‌های نرم‌افزاری هم با توجه به این‌ که در فضای رقابتی قرار دارند، تا زمانی که مشتری از آن‌ها درباره سایر هزینه‌های استقرار سوالی نپرسد، در این خصوصی توضیحی نمی‌دهند. در این نوشته‌ می‌خواهیم هزینه‌های یک پروژه استقرار نرم‌افزار CRM را با هم مرور می‌کنیم:

 

crm tomi

? هزینه‌های خرید امکانات پایه نرم‌افزار:

✅ این هزینه به صورت مشخص در پیش‌فاکتور درج می‌شود. در نسخه‌های Cloud معمولا به صورت هزینه کاربر/ماه و در نسخه‌های On-Premise به صورت نوع نرم‌افزار (نسخه پایه، تجاری، حرفه‌ای و…) اعلام می‌شود.

 

?هزینه خرید ماژول‌های جانبی:

✅ نرم‌افزارهای CRM باید به ابزارهای ارتباطی نظیر میل‌سرور، فکس، پنل پیامک و… متصل باشند. اتصال به سیستم‌های حسابداری، انبارداری و… هم از قابلیت‌های دیگری است که بعضی از نرم‌افزارها پشتیبانی می‌کنند. معمولا شرکت‌های نرم‌افزاری این امکانات را از بخش اصلی نرم‌افزار جدا می‌کنند که قیمت نسخه اولیه کمتر‌ بشود. بعضی‌ از شرکت‌ها این موارد را تا زمانی که درخواست ندهید، در پیش فاکتور درج نمی‌کنند.

 

? هزینه زیرساخت نصب:

✅ در نسخه‌های Cloud، داده‌های شما بر روی سرور شرکت‌ نرم‌افزاری ذخیره می‌شود و شما غیر از اینترنت پرسرعت، هزینه قابل توجهی ندارید ولی در نسخه‌‌های On-Premise باید یک سرور خوب برای نصب ویندوز سرور یا لینوکس در اختیار شرکت نرم‌افزاری قرار دهید. قبل از آن هم باید زیرساخت سخت‌افزاری و نرم‌افزاری مناسبی برای ایجاد شبکه کامپیوتری بین تمامی کاربران CRM فراهم کرده باشید. این هزینه در پروژه‌های حرفه‌ای که تعداد کاربران، تعداد فرآیند یا توزیع جغرافیایی بالایی دارند، رقم قابل توجهی را به خود اختصاص می‌دهد.

 

? هزینه سفارشی‌سازی:

✅ چیزی که معمولا برای مشتریان به طور شفاف توضیح داده نمی‌شود، این است که نرم‌افزارهای CRM معمولا یک پلتفرم اولیه هستند که باید بر اساس فرآیندها سازمان شما و پروفایلینگ مشتریان‌تان سفارشی‌سازی شود. این مرحله شامل شناسایی فرآیندهای کسب و کار شما، طراحی مجدد فرآیندها با توجه به امکانات و محدودیت‌های نرم‌افزار و در نهایت، پیاده‌سازی Workflow ها در نرم‌افزار CRM است. بسیاری از پروژه‌های استقرار CRM در کشورمان در همین مرحله متوقف شده‌اند و به طور کامل به کار گرفته نمی‌شوند.

ما در گروه DrCRM همکاری نزدیکی با شرکت‌های معتبر ارائه دهنده نرم‌افزارهای CRM داریم و به مشتریان‌مان کمک می‌کنیم تا نرم‌افزار CRM متناسب با کسب و کارشان را خریداری کنند؛ همچنین خدمات سفارشی‌سازی نرم‌افزار CRM را به صورت تخصصی انجام می‌دهیم. برای کسب اطلاعات بیشتر، به وب‌سایت ما را به آدرس www.DrCRM.ir مراجعه بفرمایید.

 

نوشته: مجید برقی
⚜ گروه مدیریت ارتباط با مشتری