نرم‌افزار CRM یک دارایی بزرگ برای کسب و کارها است و مانند هر سرمایه‌گذاری مهم،‌ ممکن است اشتباهاتی در مسیر انتخاب آن رخ دهد. هنگام انتخاب نرم افزار CRM باید انگیزه‌های خرید کاملا مشخص باشد تا ابزار خریداری شده بتواند در بهبود روابط با مشتریان و رشد کسب و کارتان، شما را یاری کند. نکات زیر، اشتباهات رایجی است که لازم است در هنگام خرید نرم افزار مناسب CRM از آن‌ها اجتناب کنید:

اشتباه انتخاب نرم افزار

 

1. عدم آشنایی با مدل قیمت گذاری:
هرچند پیداکردن نرم‌افزاری که با بودجه شما متناسب باشد، بسیار مهم است، اما اجازه ندهید که پول، انتخاب شما را محدود کند. اگر قیمت از معیارهای مهم شماست، ممکن است نرم افزار ضعیف‌تری را که نیازهای سازمان شما را برآورده نمی کند، انتخاب کنید.
به خاطر داشته باشید که هزینه‌های استقرار نرم افزار سی‌ آر ام فقط محدود به قیمت خرید نمی‌شود و هزینه‌های دیگری مانند هزینه نصب، سفارشی‌سازی، زیرساخت سخت افزاری و… هم در این میان وجود دارد. با یک مذاکره دقیق، ممکن است دریابید که هزینه کل یک نرم افزار گران قیمت، در یک محدوده قابل قبول قرار می‌گیرد.

 

2. عدم آگاهی از نیازهای کسب و کارتان پیش از خرید:
اطمینان حاصل کنید که شما کاملا از بودجه، الزامات و نیازهای کسب و کار خود مطلع هستید. کاملا باید آنچه سازمان شما از سیستم CRM انتظار دارد و همچنین راه‌کارهای دقیق CRM برای برآورده کردن آن نیازها را درک کنید. بدون این آگاهی، شما در معرض انتخاب نرم‌افزاری هستید که برای کسب و کار شما مناسب نیست.
برای جلوگیری از این اشتباه، می‌توانید از یک الگوی از پیش ساخته شده و یک اولویت بندی که “چه چیزی برای کسب و کار شما مهم است” کمک بگیرید.

 

3. خرید نرم‌ افزار CRM با ویژگی‌های غیر ضروری:
معمولا هر چه امکانات نرم افزار CRM کامل‌تر شود، سفارشی‌سازی و اپراتوری آن هم پیچیده‌تر می‌شود. از خودتان بپرسید که “آیا کسب و کار ما واقعا به تمام امکانات نرم افزارهای CRM نیاز دارد؟” اگر پاسختان منفی است و نمی‌توانید به طور کامل از همه امکانات نرم افزار استفاده کنید، می‌توانید محصول ساده‌تری را پیدا کنید.

 

4. استفاده نکردن از نسخه آزمایشی:
بررسی گزینه‌های خود را تا زمانی که حداقل به پنج نرم افزار قابل قبول برسید، ادامه بدهید. بیشتر شرکت‌های نرم افزاری این امکان را به شما می‌دهند که به صورت آزمایشی و برای مدتی محدود با محصول‌شان کار کنید. در صورت امکان، در ابتدا از نسخه آزمایشی تمامی گزینه‌ها استفاده کنید تا مطمئن شوید که نرم افزاری را که متناسب نیازهای شماست، انتخاب می‌کنید.

 

5. خرید نرم افزاری که فاقد یکپارچه‌سازی با سیستم‌های دیگر باشد:
نرم افزار CRM شما باید بتواند با سایر سیستم‌های نرم افزاری کسب و کارتان مانند پنل پیامک، ایمیل، فکس و… متصل و یکپارچه شود تا سرعت عمل و کارایی در ارتباط با مشتریان را بالاتر ببرد. اگر شما نرم افزاری را خریداری کنید که با سیستم‌های موجود شما سازگار نباشد، احتمالا همواره با مشکلات زیادی در زمینه استخراج اطلاعات مشتریان از CRM و انتقال آن به ابزارهای ارتباطی مواجه خواهید بود.
? ترجمه: محمد موسی خانی
⚜️ گروه مدیریت ارتباط با مشتری