یکی از تصمیماتی که برای مدت طولانی روی کسب و کار شما تاثیر می‌گذارد، نام دامنه وب‌سایت شما است. شاید در حال شروع یک کسب و کار جدید هستید، یا قصد دارید یک نام تجاری جدید انتخاب کنید. شاید یک نام تجاری موجود دارید و می‌خواهید وارد فضای آنلاین شوید. در هر صورت، شما نیاز به یک وب سایت دارید.

نام دامنه تاثیر عظیمی بر روی میزان کلیک موثر (CTR)، میزان یافته شدن در نتایج در جستجو، رسانه‌های اجتماعی، لینک‌های ارجاعی، کیفیت ترافیک ورودی و حتی تبلیغات محیطی دارد. نام دامنه شما می‌تواند ثروت زیادی را روانه کسب و کار شما و بازاریابی آنلاین کند و نمی‌توان آن را نادیده گرفت. یک نام دامنه خوب، تاثیر چشمگیری بر روی برقراری ارتباط موثر با مشتریان دارد. در این سری نوشته، به راهکارهای انتخاب یک نام دامنه مناسب می‌پردازیم.

نام دامنه

1- قابلیت برند شدن داشته باشد:

عبارت Brandable، به این معنی است که وقتی‌ نام دامنه را می‌شنوید یا آن را می‌بینید، در نگاه اول حس یک نام تجاری را ایجاد کند. اَشکال و اعداد خیلی جذاب نیستند، زیرا  با مخاطب ارتباط نمی‌گیرند.

برای مثال، می‌خواهیم یک وب‌سایت در زمینه پاستا ایجاد کنیم که کارش ارایه دستور العمل‌های انواع پاستا و فروش آن پاستاها به روش آنلاین است.

نام Pasta-shop.com سخت تبدیل به برند می‌شود چون احتمال اشتباه شدن آن زیاد است و دقیق به یاد نمی‌ماند. نام PastaAficionado.com قابلیت برند شدن را داراست، منحصر به فرد است، اما تلفظ و یادآوری آن کاملا سخت است. نام PastaLabs.com عالی خواهد بود زیرا دارای یک نام علمی برای آن است، بسیار قابل اعتبار، منحصر به فرد، به یاد ماندنی، و برجسته است.

 

2- از نظر تلفظ روان باشد.

ممکن است فکر کنید، چرا تلفظ روان، بسیار مهم است؟ اکثر مردم می‌خواهند نام دامنه را تایپ کنند و یا روی لینک آن کلیک کنند. این موضوع به دلیل «پردازش مغز» اهمیت دارد. انسان‌ها به کلمات روان می‌اندیشند و ارتباطات مثبت بیشتری با آن برقرار می‌کنند.

نام‌هایی را که به راحتی می‌توانیم تلفظ کنیم، بیشتر ذهن ما را به خود مشغول می‌کند. این قابلیت تلفظ در ذهن ما حک می‌شود. قابلیت تلفظ کاملا به زبان و منطقه‌ای که شما در آن قرار دارید وابسته است. اگر مخاطبان‌تان نمی‌توانند به راحتی نام برندتان را بگویند، احتمالا در آستانه از دست دادن شهرت نام تجاری‌تان قرار دارید.

 

3- طول دامنه را کوتاه کنید:

تعداد کاراکتر‌های نام دامنه، دارای اهمیت بالایی است. وجود کاراکترهای کمتر در دامنه  باعث  تایپ ساده‌تر، تلفظ راحت‌تر و اشتراک‌گذاری بیشتر می‌شود. در ضمن در پلت‌فرم‌های مختلف، انواع رسانه‌های اجتماعی و نتایج جستجو، آدرس دامنه کوتاه‌ به شکل بهتری نمایش داده می‌شود.

 

4- پیش به سوی com.:

با این که در سال  2017 هستیم، چرا هنوز در مورد com. صحبت می‌کنیم؟ اینترنت حدود 20 سال است همه گیر شده و گزینه‌های زیاد دیگری برای پسوند دامنه وجود دارد، اما com. شناخته ‌شده‌ترین و قابل دسترس‌ترین است.

تحقیقات نشان می‌دهد کسب و کارها باید به سمت چیزی که مردم با آن ارتباط می‌گیرند حرکت کنند و com. هنوز بهترین گزینه  است. اگر می‌خواهید یک دامنه بسیار قبول داشته باشید، حتما آن را با پسوند com.  ثبت کنید. (اگر هم ir.  ثبت می‌کنید مطمئن شوید که com. آن را هم می‌توانید بگیرید).

 

5- مواظب ملاحظات قانونی علائم تجاری باشید:

دقت کنید نام دامنه شما با علایم تجاری شناخته شده اشتباه گرفته نشود، چون ممکن است یک شرکت علیه شما اقدام قانونی کند که نام دامنه شما گمراه کننده است. این موضوع حتی می‌تواند برای مخاطبان شما هم سردرگمی ایجاد کند. اگر احتمال مشابهت وجود دارد، حتما باید با وکیل حرفه‌ای صحبت کنید. صاحبان علامت‌های تجاری می‌توانند از صاحب دامنه شکایت کنند و مالکیت دامنه را لغو نمایند.

 

6- واضح باشد:

یک نام دامنه خوب می‌تواند در نگاه اول مشخص کند که قرار است چه فعالیتی در وب سایت اتفاق بیافتد. مخاطبان در نگاه اول می گویند: “احتمالا این کار را انجام می دهند…” و این یک پیروزی بزرگ است. به عنوان مثال، PastaPerfected.com برای نشان دادن حوزه پاستا بسیار واضح است، و هر کسی می تواند آن را تشخیص دهد.

 

7- از کلمات کلیدی کمک بگیرید:

کلمات کلیدی در یک نام دامنه می‌تواند از دیدگاه SEO نیز مفید باشد. استفاده کردن از آن‌ها به صورت تمام و کمال در دامنه مناسب نیست، اما در بک‌لینک‌هایی که شما از دیگران دریافت می‌کنید، اثر مثبت دارد. استفاده درست از کلمات کلیدی کمک می‌کند تا تقریبا به صورت واضح، نوع فعالیت وب‌سایت خود را معرفی کنید. اما اگر می‌خواهید از چند کلید واژه کانونی به صورت مشخص استفاده کنید، در سال 2017 این کار دیگر جوابگو نیست و تاثیر منفی بر کاربران و موتورهای جستجو دارد.

به عنوان مثال، دامنه‌هایی مانند؛ RecipesForPasta.com یا BuyPastaOnline.com را اصلا توصیه نمی‌کنیم. به جای آن‌ها، به کلماتی بهتر فکر کنید.

 

ترجمه و بازنویسی: صادق رشیدی

گروه مدیریت ارتباط با مشتری