“گوگل” امروزه  فقط یک موتور جستجو نیست، بلکه به پدیده‌ای فراتر از یک سایت اینترنتی تبدیل شده است. شما حتی برای این که امتحان کنید به اینترنت متصل هستید یا نه، به طور ناخودآگاه به گوگل مراجعه می‌کنید، این طور نیست؟ در بخش موتورهای جستجو هم، گوگل به قدری با رقبایش فاصله دارد که فعل “Google it” در  نشریات معتبر انگلیسی زبان به کار گرفته می‌شود. طبق آخرین گزارش اینتربرند 2015، برند گوگل با ارزشی حدود 120 میلیارد دلار، جایگاه دوم را در میان ارزشمندترین برندهای دنیا، بعد از اپل به خود اختصاص داده است.

Google_Old_Logo

اندکی پیش بود که از تغییرات گسترده در گوگل و ایجاد هولدینگ «آلفابت» مطلع شدیم. گوگل در ابتدا کار خود را به عنوان یک موتور جستجو آغاز کرد، ولی در ادامه، فعالیت‌های خود را در زمینه‌های دیگری گسترش داد. محصولات و خدماتی مانند یوتیوب، اندروید و جیمیل از زیرمجموعه‌های گوگل هستند. این شرکت پروژه‌های بسیاری از جمله ساخت ماشین‌های بدون سرنشین و افزایش طول عمر انسان را نیز آغاز کرده و در حال کار بر روی آن‌ها است.

Google_New_logo

مدیران گوگل معتقد هستند که این محصولات بسیار گسترده و متنوع شده‌اند و یک شرکت توانایی اداره‌ی تمامی آن‌ها را ندارد. آن‌ها می‌گویند پروژه‌های مختلف نیاز به رهبران متفاوت، فرهنگ سازمانی متفاوت و منابع مختلف دارند. بنابراین آن‌ها تصمیم به تاسیس شرکتی با نام آلفابت گرفته‌اند که بر تمامی زیرمجموعه‌ها نظارت داشته و در عین حال هر کدام مستقل نیز باشند.

Alphabet Logo

در نتیجه غول جستجو پس از ۱۶ سال، لوگوی خود را دست خوش یک تغییر می‌کند. لوگوی جدید البته همچنان متشکل از حروف بوده و ارائه دهنده نام شرکت است اما می‌توان گفت رنگ‌های آن اندکی روشن‌تر از پیش شده‌اند. در عین حال، لوگوی کنونی شباهت و هماهنگی بیشتری به لوگوی کمپانی اصلی، «Alphabet» پیدا کرده است. این شرکت حتی علامت صفحات خود در تب‌های مرورگر که قبلا یک “g” بود را نیز دست خوش تغییر کرده است. حالا این لوگو با حرف بزرگ “G” نوشته شده و چهار رنگ اصلی در آن به شکل یک‌جا به کار رفته‌اند.

 

گوگل با انتشار ویدیویی که در ادامه می‌آید، به کارگیری لوگوی جدید خود را اطلاع رسانی کرد. این ویوئو نشان می‌دهد که لوگوی گوگل از سال ۱۹۹۹، تقریبا با شمایلی که تا کنون با آن آشنا بوده‌ایم در برابر چشمان کاربران قرار گرفته و این سری، بیشترین تغییر را شامل شده است. مراحل ریبرندینگ (ReBranding) گوگل را در این فیلم کوتاه شاهد هستیم.

 

 

بعضی از تحلیل‌گران معتقدند که سهامداران گوگل همواره به ماجراجویی‌های لری پیج و سرگئی برین و سرمایه‌گذاری جسورانه‌شان در زمینه‌های جدید، خرده می‌گرفتند و می‌گویند که آن دو، آلفابت را تاسیس کرده‌اند تا دستشان در سرمایه‌گذاری‌های بعدی، بازتر باشد. توضیحاتی که لری پیج در صفحه اولیه سایت آلفابت به آدرس abc.xyz، با عنوان “G is for google” نوشته، این حدس را تقویت می‌کند.

به نظر شما این ریسک متحورانه در گوگل، چه تاثیری بر برند این شرکت خواهد گذاشت؟ آیا این حرکت که با انتقال سهام گوگل به آلفابت و جا به جایی مدیران در دو شرکت آغاز شده، وفاداری مشتریان و هواداران گوگل را تحت تاثیر قرار خواهد داد؟

 

جمع‌آوری و تدوین: مجید برقی

کانال تلگرام: https://telegram.me/DrCRM