حدود یک هفته به آغاز سال جدید باقی مانده و هنوز بعضی از شرکت‌ها به رقم فروش مورد نیاز برای پوشش دادن هزینه‌های شب عید نرسیده‌اند. قطعا این هفته، زمان مناسبی برای ایجاد سرنخ‌های تجاری جدید (Lead Generation) نیست و اگر تلاش‌های تیم فروش که برای شناسایی مشتریان جدید صرف می‌شود، به احتمال زیاد، خرید در سال آینده انجام خواهد شد.

اگر از نرم افزارهای CRM استفاده می‌کنید یا این که اطلاعات پیش فاکتورهای مشتریان را در هر ابزار دیگری ثبت می‌کنید، پیشنهاد می‌کنم این هفته را به تعیین تکلیف فرصت‌های فروش قبلی اختصاص بدهید. بررسی کنید کدام دسته از متقاضیان، پیش فاکتور گرفته‌اند ولی خرید انجام نداده‌اند.

برای این دسته از مشتریان بالقوه، طرح‌های ویژه در تخفیف، پرداخت، تحویل و… بگذارید. زمان این طرح را به صورت محدود تا پایان سال اعلام کنید و به هیچ‌ وجه آن را تمدید نکنید.

پیشنهاد برای فروش آخر سال

نکته‌ای که می‌خواهم به با شما به اشتراک بگذارم این است که معمولا در ادبیات بازاریابی ذکر می‌شود که ارائه تخفیف، تاثیر زیادی در تحریک تقاضای محصولات لاکچری یا گران قیمت ندارد و کشش قیمتی تقاضا برای این طبقه از مشتریان به چشم نمی‌خورد. جالب است بدانید تجربه‌ای که از جلسات مشاوره با فروشندگان محصولات لاکچری به دست آوردم این است که بخش قابل توجهی از افراد متمکن، با تخفیف‌های کم _حتی زیر 5 درصد – تصمیم خریدشان از شما قطعی می‌شود.

اگر فروشگاه اینترنتی دارید، با بررسی سوابق سبد خرید بازدید کنندگان، مشخص کنید کدام دسته از مشتریان هستند که محصولاتی را به سبد خرید اضافه کرده ولی خرید را انجام نداده است. با این مشتریان از طریق کانال‌های ارتباطی پیامک یا تلفن تماس بگیرید و پیشنهاد تخفیف کوتاه مدت برای همان محصولات را ارائه کنید. تصویر مثبت و توکل بر خداوند رزاق را فراموش نکنید تا  کسب و کار پربرکتی داشته باشید.

 

 

? نوشته: مجید برقی

⚜ گروه مدیریت ارتباط با مشتری