یکی از اصلی‌ترین دغدغه‌های شرکت‌هایی که قصد دارند از خدمات Cloud نرم‌افزارهای مدیریت ارتباط با مشتری استفاده کنند،‌ امنیت اطلاعات است. اجازه بدهید برای دوستانی که با این اصطلاح آشنایی ندارند، توضیح ساده‌ای ارائه کنم.

شما به دو صورت می‌توانید از نرم‌افزارهای CRM استفاده کنید، حالت اول که به آن On-Premise می‌گویند به این صورت است که یک نرم‌افزار داخلی یا خارجی می‌خرید و بر روی سرور دفتر کارتان نصب می‌کنید. در این حالت،‌ داده‌های مشتریان بر روی رایانه موجود در دفتر خودتان نگهداری می‌شود و می‌توانید با IP استاتیک، از بیرون دفتر به این سیستم وصل شوید و با آن کار کنید.

%d8%ae%d8%af%d9%85%d8%a7%d8%aa-%d8%a7%d8%a8%d8%b1%db%8c-%d9%85%d8%af%db%8c%d8%b1%db%8c%d8%aa-%d8%a7%d8%b1%d8%aa%d8%a8%d8%a7%d8%b7-%d8%a8%d8%a7-%d9%85%d8%b4%d8%aa%d8%b1%db%8c-crm-cloud

حالت دوم که به Software as a Service معروف است،‌ شما خدمات نرم‌افزارهای CRM را به صورت Cloud یا ابری دریافت می‌کنید. در این نوع خدمت، یک شرکت ارائه دهنده نرم‌افزار CRM، نرم‌افزار خود را بر روی یک سرور که در اینترنت قابل دستیابی است،‌ نصب کرده و به شما دسترسی می‌دهد که از آن نرم‌افزار استفاده کنید.

وقتی شما از خدمات ابری CRM استفاده می‌کنید،‌ فقط زمانی به اطلاعات مشتریان‌تان دسترسی دارید که به اینترنت متصل باشید، درست شبیه خدماتی که از یاهو یا جیمیل برای دریافت و ارسال ایمیل استفاده می‌کنید.

بسیاری از شرکت‌ها که در نقطه انتخاب نرم‌افزارهای CRM هستند، معمولا با تردید به نرم‌افزارهای کلود – که اتفاقا ارائه دهنده‌های خدمات خوبی در کشورمان دارند – نگاه می‌کنند و نگران این موضوع هستند که شرکت‌ نرم‌افزاری به اطلاعات مشتریان‌شان دسترسی دارند.

تجربه جالبی که ما در گروه DrCRM پس از نصب و کار با چندین نرم‌افزار به صورت On-Premise و Cloud به دست آورده‌ایم به این صورت است که ریسک اطلاعات شما در استفاده از خدمات ابری، پایین‌تر است!

چرا؟ از دو زاویه این موضوع را برای شما تشریح می‌کنم. اول این که حالت ابری، فقط داده‌های مشتریان شما بر روی سرور‌های شرکت نرم‌افزاری است ولی وقتی یک نرم‌افزار را بر روی سرور دفتر خودتان نصب می‌کنید، برای استقرار و پشتیبانی لازم است IP، اطلاعات VPN و سایر دسترسی‌های از بیرون را به شرکت نرم‌افزاری ارائه بدهید یا این که با نرم‌افزارهایی شبیه Team Viewer کل سرور خودتان را در اختیار کارشناسان آن شرکت قرار بدهید. معمولا سرویس‌های مهمی مثل Active Directory هم بر روی همین سرور تنظیم شده است.

نکته دوم این که در حالت استفاده از خدمات کلود، مسوولیت Backup گیری، حفاظت در برابر نفوذ و هک، مقابله در برابر ویروس‌ها و… توسط یک شرکت حرفه‌ای نرم‌افزاری انجام می‌شود ولی در حالت On-Premise خودتان باید همه این مسوولیت را به عهده بگیرید و اگر احیانا به علت نوسان برق، هارد اصلی سرور شما سوخته باشد، می‌دانید که چه ملاحظات دقیقی را باید برای آماده به خدمت نگهداشتن زیر ساخت سخت‌افزار، نرم‌افزار و شبکه مد نظر قرار بدهید.

البته نکته بالا، فقط یکی از ملاحظات مقایسه نرم‌افزارهای Cloud و On-Premise هست و در این انتخاب، پارامترهای دیگری هم وجود دارد که در کارگاه تخصصی ارزیابی و انتخاب نرم‌افزارهای CRM برای علاقمندان به مقایسه و انتخاب نرم‌افزارها تشریح می‌کنیم.

?

نوشته: مجید برقی

گروه مدیریت ارتباط با مشتری  @DrCRM