شاید واژه بازاریابی درون‌گرا یا بازاریابی جاذبه‌ای (یا عناوین دیگر: بازاریابی ربایشی، بازاریابی درونی و …) را پیش از این در مقالات و وب سایت‌های دیگر شنیده باشید. رویکرد من در این مقاله به سمت این نوع از بازاریابی است و می‌خواهم بیشتر در این خصوص بنویسم، به همین دلیل علاقمند بودم توضیحی به زبانی کاملا ساده و قابل فهم در این نوشتار بیان کنم. امیدوارم در این مقاله سوال ذهنی برخی از دوستانم رو در این خصوص پاسخ داده باشم.

بازاریابی درون‌گرا 1

تعریف بازاریابی:

برای بازاریابی تعاریف مختلفی ارائه شده اما به شخصه به این تعریف بسیار علاقمندم: “رساندن پیام مناسب در زمان مناسب به شخص مناسب از طریق رسانه مناسب به صورت مستمر را یک فرایند بازاریابی گویند”.

با توجه به تعریف بالا ، رساندن پیام مناسب به مخاطب مناسب به شیوه درست و اصولی مهمترین هدف بازاریابی است که در حقیقت همین اصل رو نیز در بازاریابی درون‌گرا مشاهده می‌کنیم اما با رویکردی متفاوت!

 

تعریف بازاریابی درون گرا چیست ؟

“بازاریابی درون‌گرا یک فرایند بازاریابی است که از طریق تولید محتوای منحصر به فرد و کاربرپسند انجام می‌شود . این محتوای تولید شده قبل از تصمیم‌گیری برای خرید به دست مخاطب خواهد رسید. این روش بسیار مقرون به صرفه است و بهترین روش برای تبدیل بازدیدکنندگان وب سایت شما به خریداران است”.

در تعریف بازاریابی، واژه پیام حکایت از پیام تبلیغاتی دارد اما در بازاریابی درون‌گرا، مراد از واژه محتوا، محتوایی است که به سوالات ذهنی، دغدغه‌ها و مشکلات کاربران و مخاطبان پاسخ می‌دهد.

در واقع رویکرد در بازاریابی سنتی یا برون‌گرا، تمرکز بر روی پیام تبلیغاتی و ویژگی‌های محصول است اما رویکرد در بازاریابی درون‌گرا یا جاذبه‌ای، تمرکز بر روی مزایای محصول و مشکلات و دغدغه‌هایی است که محصولات و خدمات ما می‌توانند از مخاطبان مرتفع نمایند. این پاسخ به نیازها و دغدغه‌ها، در قالب محتوای تولید شده به دست مخاطبان رسانده می‌شود.

اساسا کاربران و مخاطبان، امروزه به دنبال ویژگی‌های محصولات ما نمی‌گردند بلکه به دنبال رفع مشکلات، مسائل و دغدغه‌های ذهنی خود در فضای وب هستند.

 

در قسمت بعدی، به مزایای بازاریابی درون‌گرا خواهیم پرداخت.

 

?

نوشته: امیر حسین کلهر

گروه مدیریت ارتباط با مشتری