سهم از بازار و “سهم از مشتری”

//سهم از بازار و “سهم از مشتری”

مقایسه “سهم از بازار” در مقابل “سهم خرید مشتری“، از موضوعات جدید و کاربردی بازاریابی است. سهم از بازار (Market Share) بیان می‌کند که چند درصد محصولات فروخته شده در بازار، مربوط به شرکت شماست ولی سهم خرید مشتری (Share of Wallet)، نشان می‌دهد که شما چه بخشی از سبد خرید هر مشتری در آن محصول را به خود اختصاص داده‌اید.

سهم از مشتری

سهم خرید مشتری با میزان وفاداری او به برند و محصول، رابطه مستقیم دارد. مشتری ممکن است از برند شما راضی باشد و محصول‌تان را با خوشحالی به دیگران پیشنهاد بدهد؛ در این صورت سهم شما از خرید این مشتری، چیزی حدود ۱۰۰% است، بدین معنی که مشتری در موقع نیاز به محصول، بدون این که به برند دیگری فکر کند، مسقیما محصول شما را خریداری می‌کند. حالا هر چقدر مشتری در هنگام خرید به گزینه‌های دیگر فکر کند و یا در کنار محصول شما، محصولات رقبایتان را خریداری نماید، سهم شما از این مشتری پایین‌تر می‌آید.

این شاخص نشان می‌دهد که چگونه مشتری پول خود را بین شما و رقبایتان تقسیم‌ می‌کند. افزایش سهم از مشتریان باعث می‌شود که آن‌ها مشتریان جدید برایتان معرفی کنند و سهم از بازار شما را هم افزایش دهند.

 

نوشته:‌ مجید برقی

کانال تلگرام: https://telegram.me/DrCRM

توسط | 1394/6/23 17:25:18 23 شهریور 1394|دسته‌بندی وبلاگ|برچسب ها: , , , |بدون ديدگاه

در باره نویسنده :

mm
مجید برقی، موسس گروه مدیریت ارتباط با مشتری است که به صورت تخصصی به آموزش، پژوهش و ارائه مشاوره به شرکت‌های خصوصی و دولتی در حوزه مدیریت ارتباط با مشتری می‌پردازد. وی با 18 سال تجربه فعالیت در صنایع هواپیماسازی، خودرو و فولاد، تجارب ارزشمندی را در بخش‌های بازاریابی، فروش و طراحی تجربه مشتری به دست آورده است. کارشناس مهندسی صنایع (تحلیل سیستم‌ها)،‌ کارشناس ارشد مدیریت بازرگانی‌ (مارکتینگ)‌ و سرممیز بین‌المللی ایزو 9000 می‌باشد.

ثبت ديدگاه