مدل ذهنی جدید خریداران – قسمت چهارم

//مدل ذهنی جدید خریداران – قسمت چهارم

اقدامات زیر به شما کمک می‌کند تا استراتژی‌ِهای موفقی در زمینه ZMOT طراحی کنید و به ارزیابی و پایش آن‌ها بپردازید:

 

۱- شخصی را مسوول این کار کنید:

چرا؟ چون این کار وظیفه هیچ کسی در شرکت نیست و قرار نیست خود به خود انجام شود. این فرد خلاق باید بتواند بازخورد و تجربه مشتریان را به شما منتقل کند و در مراحل تدوین استراتژی‌های بازاریابی دیجیتال کسب و کارتان، همراه شما باشد.  اگر کسب و کار کوچکی دارید، خودتان مسوولیت این کار را به عهده بگیرید یا آن را برون سپاری کنید.

مدل ذهنی جدید خریداران (2)

 

۲- نقطه ZMOT کسب و کار خود را پیدا کنید:

همانطور که در نمودار مشاهده می‌کنید، مدل ZMOT مربط به خرید خودرو با مدل مایحتاج مصرفی روزانه منزل، متفاوت است و تصمیم برای خرید کالاهای سرمایه‌ای، از چندین ماه زودتر آغاز می‌شود. تمامی موتورهای جستجو ابزارهایی به عنوان Keyword Tool دارند که کلمات جستجو شده مرتبط با کلید واژه‌ شما را نشان می‌دهد. مثلا اگر در این ابزار گوگل، کلید واژه “تسمه صنعتی” را وارد کنید، عبارت‌های جستجو شده‌ای نظیر تسمه‌های صنعتی، انواع تسمه صنعتی، فروش تسمه صنعتی، فروشگاه تسمه صنعتی را هم به شما نشان می‌هد که می‌توانید با برنامه‌ریزی برای استفاده از آن‌ها در سایت و شبکه‌های اجتماعی، رتبه ZMOT کسب و کارتان را بالا ببرید.

 

۳- به سوالات مخاطبانتان پاسخ بدهید:

مشتریان به دنبال این سوال هستند که محصول یا خدمت شما چگونه می‌تواند برای آن‌ها ارزش آفرینی کند و در صرفه جویی وقت و هزینه، به آن‌ها کمک کند. در صفحات مختلف سایت و یا در صفحه سوالات متداول (FAQ)، به دغدغه‌های آن‌ها پاسخ دهید. از ابزار تحلیلی Google Trends برای شناسایی روندهای جستجوی مخاطبان در زمینه کلید واژه محصول‌تان استفاده کنید. اگر حرفه‌ای‌تر هستید از ابزار Insight for Search بهره بگیرید.

 

۴- وب‌سایت خود را برای موبایل بهینه‌سازی کنید:

امروز مخاطبان با گوشی‌های هوشمند خودشان به اینترنت وصل می‌شوند. آیا وب‌سایت شما واکنش‌گرا (Responsive) است؟ یعنی می‌تواند تشخیص بدهد که بازدید کننده با چه وسیله‌ای دارد سایت را باز می‌کند و چیدمان مطالب را با توجه به گجت مربوطه تغییر می‌دهد؟ کاری کنید که مخاطب در نگاه اول، به طور سریع و خلاصه متوجه شود که چه کاری می‌توانید برای او انجام دهید.

 

۵- سریع‌ باشید:

بررسی کنید که چه موضوعات و رویدهایی در زمینه کسب و کار شما رخ داده که مخاطبان به آن‌ها علاقمند هستند. پیش از دیگران در مورد آن‌ها تولید محتوا کنید تا مشتریان به سمت شما جذب شوند. به همین سادگی!

 

۶- ویدیو را فراموش نکنید:

با توجه به بالا رفتن سرعت دسترسی به اینترنت، به اشتراک گذاری ویدیو در سایت و شبکه‌های اجتماعی به راحتی انجام می‌شود. فایل‌های تصویری جذاب و کوتاه (کمتر از یک دقیقه)‌ آماده کنید و در دسترس مشتریان قرار دهید. در این ویدیوها به دموی محصولات، نکات کاربردی در مورد روش‌های استفاده از آن‌ها و همچنین به مطالعه موردی به کارگیری آن توسط مشتریان بپردازید.

 

۷- همین الان شروع کنید:

برای شروع این کار، نیاز به یک برنامه‌ریزی استراتژیک ۵ ساله و کمیته راهبری ندارید! شما دانش اولیه در این زمینه را با خواندن این سری مطالب به دست آورده‌اید. فقط کافی‌ است آستین‌های‌تان را بالا بزنید و همین حالا شروع کنید. سعی و خطا کنید: تست کنید، یاد بگیرید،‌ بهینه‌سازی کنید و دوباره انجام هید. هرچه زودتر اشتباه کنید، زودتر یاد می‌گیرید!

 

پی‌نوشت:

– پیشنهاد می‌کنم تا دور روز آینده، هر وقت خواستید خرید کنید،‌ به رفتار خودتان توجه کنید و مدل ZMOT خرید خودتان را استخراج کنید.

– مشاورین گروه مدیریت ارتباط با مشتری در کنار شما هستند تا شرایط ZMOT کسب و کارتان را بهبود بدهید.

 

ویدیو زیر، به مطالعه موردی تغییراتی می‌پردازد که به‌کار‌گیری ZMOT در یک شیرینی‌پزی ایجاد کرده است.

 

 

نوشته: مجید برقی

گروه مدیریت ارتباط با مشتری

telegram

کانال تلگرام: https://telegram.me/DrCRM

توسط | 1395/1/15 6:00:29 فروردین 15ام, 1395|وبلاگ دسته بندی ها|برچسب ها: , , , |بدون ديدگاه

در باره نویسنده :

mm
مجید برقی، موسس گروه مدیریت ارتباط با مشتری است که به صورت تخصصی به آموزش، پژوهش و ارائه مشاوره به شرکت‌های خصوصی و دولتی در حوزه مدیریت ارتباط با مشتری می‌پردازد. وی با 18 سال تجربه فعالیت در صنایع هواپیماسازی، خودرو و فولاد، تجارب ارزشمندی را در بخش‌های بازاریابی، فروش و طراحی تجربه مشتری به دست آورده است. کارشناس مهندسی صنایع (تحلیل سیستم‌ها)،‌ کارشناس ارشد مدیریت بازرگانی‌ (مارکتینگ)‌ و سرممیز بین‌المللی ایزو 9000 می‌باشد.

ثبت ديدگاه