نزدیک‌بینی بازاریابی (قسمت اول)

//نزدیک‌بینی بازاریابی (قسمت اول)

در این نوشته به تعریف مفهوم نزدیک‌بینی بازاریابی میپردازیم. تا حالا به این مساله فکر کرده‌اید که وقتی با دوستان‌تان در شبکه‌های اجتماعی مثل تلگرام ارتباط برقرار می‌‌کنید، دارید به نوعی پیشرفته‌تر، همان کاری را انجام می‌دهید که انسانهای نخستین، با ارسال پیام به وسیله دود آتش انجام می‌دادند؟ این اقدام شما، روشی جدید برای برآورده کردن نیاز به ارتباط است که در زمان‌های مختلف، ابزارهای متنوعی برای آن به وجود آمده است. یک روز کبوتر نامه‌بر و چاپار و یک روز ایمیل و مسنجر!

نیاز خواسته تقاضاعلم بازاریابی با تعریف نیاز، خواسته و تقاضا آغاز می‌شود. نیاز، عدم برآورده شدن یک رضایت‌مندی است، مثلا انسان‌ها به غذا، پوشاک، سرپناه، امنیت، احساس تعلق، احترام و… نیاز دارند. خواسته، میل و علاقه به روش خاصی برای طرف کردن آن نیاز است. مثلا شما در ایران اگر بخواهید رستوران بروید، ممکن است کباب بره و شیشلیک و دوغ آبعلی سفارش بدهید ولی در غرب، هات‌داگ و چیزبرگر و کولا را برای برطرف کردن نیاز گرسنگی ترجیح می‌دهند.

اگر این نیاز همراه با توان خرید باشد، به تقاضا تبدیل می‌شود. شاید شما علاقه زیادی به خودروی پورشه داشته باشید و از طرفداران پر و پا قرص آن باشید، ولی اگر بودجه لازم برای خرید آن را در اختیار ندارید، جزو متقاضیان این خودرو به حساب نمی‌آیید.

مردم، نیازها و خواسته‌های خود را با کالاها و خدمات برآورده می‌کنند. اشتباه مصطلحی که معمولا در بازاریابی استفاده می‌شود این است که تصور می‌کنند بازاریابان با معرفی محصولات جدید، در مشتریان ایجاد نیاز می‌کنند در حالی که نیازهای بشر همواره در طول تاریخ ثابت بوده است. نیازها کم و وزیاد نمی‌شوند، بلکه فقط فعال و غیر فعال می‌گردند. نظریه‌های مختلفی مانند مازلو تحلیل می‌کنند که چگونه با تغییر عوامل درونی و برونی، نیازهای انسان تغییر می‌کند.

خطای استراتژیکی که بسیاری از تولیدکنندگان مرتکب می‌شوند این است که به جای توجه به نیازهایی که مشتری به خاطر برآورده کردن آن‌ها اقدام به خرید کالا می‌کند، توجه خود را معطوف به بهبود محصولات‌شان کرده‌اند. این در حالی است که کسانی دیگر به دنبال یافتن روشی بهتر و کم‌هزینه‌تر برای برآورده کردن این نیاز هستند. به اعتقاد فیلیپ کاتلر، پدر علم بازاریابی نوین، فروشندگانی که به جای تفکر درباره مشتری، در اندیشه محصول فیزیکی باشند، دچار نزدیک‌بینی بازاریابی شده‌ا‌ند.

در مطلب بعدی با ذکر مثال این موضوع را بیشتر توضیح می‌دهیم.
نوشته: مجید برقی

 

telegram

 

کانال تلگرام: https://telegram.me/DrCRM

PDF Vector

 

آدرس دریافت فایل پی‌دی‌اف این نوشته: https://drcrm.ir/fa/wp-content/uploads/2015/11/نزدیک-بینی-بازاریابی-قسمت-اول.pdf

 

 

توسط | 1394/8/16 6:00:59 16 آبان 1394|دسته‌بندی وبلاگ|برچسب ها: , , , |۲ نظرات

در باره نویسنده :

mm
مجید برقی، موسس گروه مدیریت ارتباط با مشتری است که به صورت تخصصی به آموزش، پژوهش و ارائه مشاوره به شرکت‌های خصوصی و دولتی در حوزه مدیریت ارتباط با مشتری می‌پردازد. وی با 18 سال تجربه فعالیت در صنایع هواپیماسازی، خودرو و فولاد، تجارب ارزشمندی را در بخش‌های بازاریابی، فروش و طراحی تجربه مشتری به دست آورده است. کارشناس مهندسی صنایع (تحلیل سیستم‌ها)،‌ کارشناس ارشد مدیریت بازرگانی‌ (مارکتینگ)‌ و سرممیز بین‌المللی ایزو 9000 می‌باشد.

۲ نظرات

  1. نوروزی 16 آبان 1394 در 8:24 ق.ظ - پاسخ دادن

    سلام از همکاران قدیم نوین سازان هستم الان در زمینه زنبور و تولید عسل فعالیت می کنم.مقالات شما را رصد و مطالعه می کنم از بازار یابی فیس تو فیس بیشتر سودبردم اگر در این زمینه مطالبی دارید خوشحال میشم پیروز و پایدار باشید

    • mm
      مجید برقی 20 آبان 1394 در 11:25 ق.ظ - پاسخ دادن

      سلام جناب نوروزی عزیز
      جای خرسندی است که کسب و کار شخصی خودتان را راه‌اندازی کرده‌اید.
      به امید خدا در این زمینه هم خواهیم نوشت.

ثبت ديدگاه