یکی از جنبه‌های مهم در استقرار سیستم مدیریت ارتباط با مشتریان، آشنایی با نرم‌افزارهای CRM و انتخاب مناسب‌ترین نرم‌افزار برای سازمان است. تامین‌کنندگان نرم‌ افزارهای CRM، در سه مدل مختلف امکان استفاده شما از نرم افزار خود را فراهم می‌کنند:

 

  • فروش License و بسته نصب نرم افزار:

در این مدل شما با پرداخت هزینه نرم افزار، یک CD یا یک حافظه که روی آن نسخه نصب نرم افزار است را تهیه می‌کنید. این مدل از قدیم مرسوم بوده است و حتما با آن آشنا هستید. شما با نصب نرم افزار و وارد کردن کد License می‌توانید از امکانات آن استفاده کنید و در واقع مالک نرم افزار شده‌اید. این مدل بیشتر برای نرم افزارهایی که روی شبکه داخلی یا کامپیوترهای شخصی کار می‌کنند، مرسوم هستند.

 

ارزیابی آمادگی استقرار CRM

  • خرید نرم افزار به صورت On-Premise:

این مدل مخصوص نرم افزارهایی است که در بستر اینترنت کار می کنند. در این مدل، تامین کننده، نرم افزار را بر روی سروری درون سازمان شما نصب می‌کند و دسترسی به اطلاعات از طریق اینترنت امکان‌پذیر است، اما امکانات کیفی نرم‌افزار محدود به سخت افزاری است که  نرم افزار روی آن نصب می‌شود. مدل فروش این نرم افزارها دیگر به صورت لایسنس نیست، بلکه به صورت تعداد کاربر و ویژگی‌های کارکردی نرم افزار است.

 

  • اجاره نرم افزار به صورت خدمات آنلاین SaaS:

در این مدل شما مالکیت نرم افزار را ندارید و البته نیازی هم به هیچ زیرساختی نیست، زیرا اطلاعات بر روی سرور شرکت نرم افزاری ذخیره می‌شود و شما با پرداخت ماهیانه، در واقع نرم افزار و امکانات آن را کرایه می کنید. در این مدل شما درگیر نصب و راه اندازی یا ارتقا و نگهداری نرم افزار نمی‌شوید ولی با قطع ارتباط با اینترنت، از دسترسی آنلاین به اطلاعات مشتریان خود محروم می‌شوید. این درحالی است که در دو مدل قبلی، با مشکلات نصب، ارتقا و نگهداری از نرم افزار رو به رو خواهید بود.

 

حال سوال اساسی اینجا است که چه انتخابی صحیح است؟ در قسمت بعدی به تحلیل این موضوع خواهیم پرداخت.

 

 

?نوشته: #محمد جواد کرباسیان

گروه مدیریت ارتباط با مشتری