انتخاب صحیح نرم افزار CRM کاملا وابسته به شرایط سازمان و نیازمندی‌های آن کسب و کار است، به همین دلیل نمی‌توان یک راه کار عمومی برای همه تجویز کرد؛ اما توجه به نکات زیر در این مرحله به شما دید مناسبی می‌دهد:

1- انتخاب نرم افزارهایی که روی کامپیوترهای شخصی – و حتی برخی که در بستر شبکه – اجرا می‌شوند، دسترس پذیری را کاهش و امنیت اطلاعات را افزایش می‌دهد. شما نرم افزار را به سادگی و با قیمت به نسبت پایین تهیه می‌کنید، اما برای ارتقا و حفظ و نگهداری اطلاعات باید منابعی را در نظر بگیرید. از طرفی از نظر سطح یکپارچگی با مشکلات اساسی رو به رو خواهید بود.

 

ارزیابی آمادگی استقرار CRM

2- نرم افزارهایی که بر بستر شبکه اینترنتی اجرا می‌شوند، در مدل On-premise، بالاترین سطح امنیت داده‌ها را از نظر دسترسی فراهم خواهند کرد، اما برای حفظ داده‌ها و نگهداری نرم افزار، هزینه حفظ و نگهداری بالایی را باید پرداخت کنید. همچنین دسترس‌پذیری به اطلاعات به سطح مطلوب نزدیک خواهد شد. از نظر یکپارچگی به سایر زیرساختها و نرم افزارهای خود توجه کنید و نزدیک‌ترین تکنولوژی و فریم ورک را انتخاب کنید. به طور کلی اگر شما یک واحد IT مجرب ندارید این گزینه برای شما خیلی مطلوب نیست.

3- نرم افزارهایی که بر بستر اینترنت و به صورت ابری و خدمات SaaS انتخاب می‌شوند، برای سازمان‌ها و شرکت‌هایی که زیر ساخت IT ندارند و امنیت اطلاعات برای آن‌ها نگران کننده نیست، پیشنهاد می‌شود. در این مدل شما با هزینه کم به امکانات وسیعی، بدون نیاز به دانش زیرساخت IT، دست پیدا خواهید کرد در حالی که بالاترین سطح دستری را خواهید داشت. از نظر یکپارچه‌سازی اگر از خدمات همان تامین کننده استفاده نکنید، کار بسیار سختی را خواهید داشت.

توضیحات بالا، بخشی از ملاحظات در زمینه زیرساخت‌های فناوری اطلاعات در ارزیابی و انتخاب نرم‌افزارهای CRM بود. ملاحظات بسیار زیادی در سایر حوزه‌ها از جمله استراتژی‌ها و مدل کسب و کار، فرهنگ سازمانی، مدیریت تغییر، ساختار سازمانی، جنس مشتریان و… وجود دارد که از حوصله این نوشتار خارج است.

اگر قصد دارید میزان آمادگی سازمان و کسب و کارتان را برای استقرار سیستم مدیریت ارتباط با مشتریان بسنجید و یا این که اثربخشی سیستم فعلی و نرم افزار CRM موجود در شرکت خود را بالا ببرید، با ما تماس بگیرید. ما در کنار شما خواهیم بود.

 

نوشته: محمد جواد کرباسیان

گروه مدیریت ارتباط با مشتری