یک نرم‌افزار CRM خوب از الزامات هر کسب و کار موفق است.

شاید برایتان جالب باشد که سیستم ارتباط با مشتریان را در بسیاری از شرکت‌های نوپا و استارت‌آپ‌ها، با یک فایل ساده اکسل هم می‌توانید آغاز کنید. کسب و کارهای کوچک که با سرمایه‌ اندک و حداقل تعداد نیروی انسانی در زمینه تولید یا خدمات آغاز به کار کرده‌اند، بودجه لازم و زیرساخت‌های مورد نیاز سخت افزاری را برای خرید و استقرار یک نرم‌افزار CRM در اختیار ندارند.

این موضوع حتی در مورد کسب و کارهای شخصی هم صدق می‌کند. به عنوان مثال یک مدرس خصوصی موسیقی که اطلاعات هنرجویانش رانتخاب نرم افزار CRMا در جاهای متنوعی از قبیل گوشی تلفن همراه، سر رسیدهای سالهای مختلف و… یادداشت کرده است،  به مرور زمان این رابطه‌های ارزشمند با مشتریانش را از دست می‌دهد. شاید خرید و نصب یک نرم‌افزار CRM برای این فرد، توجیه اقتصادی و عملیاتی نداشته باشد، ولی اگر بتواند فرمت‌های خوبی در اکسل درست کند، می‌تواند اطلاعات تماس هر کدام از مشتریانش را به همراه درس‌هایی که در هر جلسه تدریس کرده، بایگانی نماید.

یک مربی ورزش می‌تواند در کنار ثبت اطلاعات تماس شاگردان معدودش، برنامه‌های ارائه شده در هر جلسه و همچنین شاخص‌های وزن و سایز شاگردانش را در یک فایل اکسل که به خوبی طراحی شده، نگهداری نماید و حتی نمودار تغییرات این شاخص‌ها را برایشان رسم کند.

یکی از مزایای نرم‌افزار CRM خوب این است که می‌توان اطلاعات را به صورت یک‌جا از برنامه‌های صفحه گسترده مانند اکسل به پایگاه داده آن‌ها منتقل کرد. مزیت نگهداری اطلاعات در اکسل این است که تمامی تعاملات شما با مشتریان‌تان از ابتدا نگهداری می‌شود و هر زمانی که توانایی خرید نرم‌افزار ایجاد شد، می‌توانید همه سوابق گذشته‌ را به نرم افزار CRM منتقل کنید. از امروز اطلاعات مشتریان‌تان را به صورت مرتب نگهداری نمایید!
نوشته: مجید برقی

کانال تلگرام:  https://telegram.me/DrCRM