امروزه کسب و کارهای بزرگ و کوچک، اهمیت زیادی برای وفادارسازی و حفظ مشتری قائل هستند. آن‌ها می‌دانند که حفظ مشتری قبلی ارزانتر از جذب مشتری جدید است و برای وفادارسازی مشتریان، نیاز به نوآوری دارند. در این نوشته‌،‌ به راهکارهایی برای وفادارسازی مشتریان می‌پردازیم.

 

✍️ از انتظارات مشتریان فراتر بروید:

تا جایی که می‌توانید، عملکرد بهتری نسبت به تعهداتتان داشته باشید. به عنوان مثال اگر شما قول داده‌اید سفارش مشتری را طی مدت یک هفته تحویل بدهید، آن را در یک زمان کوتاه‌تری آماده کنید. مطمئن باشید که این کار مشتریان شما را شادتر خواهد کرد.

loyalty وفادارسازی مشتریان

✍️ برای آنان تجربه مثبت ایجاد کنید:

به یاد داشته باشید که مشتریان، تجارب منفی را بیشتر از تجارب مثبت به یاد می آورند، بنابراین از ایجاد تجربه‌های منفی اجتناب کنید. کارکنان باید از راهکارهای به حداکثر رساندن رضایت مشتری و ایجاد وفاداری آگاه باشند. تشویق و آموزش کارکنان، اولین گام برای بهبود عملکرد فرد و دستیابی به اهداف سازمان است.

✍️ در کار خودتان بهترین باشید:

یک نکته مهم دیگر برای ایجاد وفاداری به نام تجاری این است که در زمینه تخصصی خودتان، بهترین‌ باشید. این تخصص به مشتریان کمک می‌کند، تا بهترین گزینه را برای انتخاب، در دسترس داشته باشند. شما همیشه باید آمادگی خدمت رسانی به مشتری، حل نیازهای او و برآورده کردن انتظاراتش را داشته باشید. از کارکنانی حرفه‌ای بهره بگیرید که به خوبی با جزئیات محصولات و خدمات شما آشنا هستند.

 

✍️ نیازهای مشتریان را به دقت بشناسید:

یک راه خوب برای رسیدن به پیوند قوی با مشتریان این است که آن‌ها را کاملا درک کنید. انجام تحقیقات بازار به شناخت رفتار مشتری کمک می‌کند و این شناخت، باعث تقویت رابطه می‌شود. دانستن چیزی که کسب و کار ما را از رقبا متمایز می‌کند، منجر به تصمیم گیری بهتر برای دستیابی به رضایت مشتری خواهد بود. شما می‌توانید با انجام نظرسنجی‌هایی از مشتریان، ببینید چقدر از تعامل با شما خوشحال هستند. به این ترتیب مطلع می‌شوید چه چیزی را دوست دارند یا دوست ندارند، چه چیزی را باید تغییر دهید و…

 

✍️ ارتباط با مشتری را محدود نکنید:

ما باید ارتباط نزدیکتری با مشتریانی که به ما اعتماد دارند، ایجاد کنیم. اگر این ارتباط افزایش یابد، تعهد آن‌ها به سازمان نیز رشد می کند. از جمله اقداماتی که می‌توانید انجام دهید این است که هنگام تماس تلفنی با مشتریان، آن‌ها را بشناسید و اگر نیاز به مشاوره دارند به آن‌ها پیشنهاد بدهید. فعال بودن و داشتن رابطه شخصی با مشتری، همیشه به ایجاد وفاداری کمک می‌کند.

 

? ترجمه و بازنویسی: ثنا کریمی

⚜ گروه مدیریت ارتباط با مشتری