اگر خاطرتان باشد، قبلا در یک سری نوشته به طور مفصل درباره نزدیک‌بینی بازاریابی صحبت کردیم و گفتیم که به اعتقاد “تئودور لِویت”: «اگر کسب و کارها به جای فروش محصول، بر یافتن نیازهای مشتریان تمرکز کنند، موفق‌تر خواهند شد».

در بعضی جلسات مشاوره‌ای که در خصوص انتخاب نرم‌ افزار CRM با مشتریان داریم، با این گلایه مواجه می‌شویم که: «شرکت‌های ارائه دهنده نرم‌افزار، چون قصد فروش محصول خودشان را دارند، بیشتر از این که به نیازهای سازمان ما تمرکز کنند، تلاش می‌کنند تا درباره امکانات نرم‌ افزار صحبت کنند».

سفارشی سازی CRM

این مساله بیشتر در مورد سازمان‌هایی صادق است که به خاطر تخصص در حوزه IT و نرم افزار، خودشان راهکاری را برای ارتباط با مشتریان‌شان توسعه داده‌اند و امروز قصد دارند آن سیستم را با پیشرفت‌های جدید حوزه تکنولوژی، بروز کنند.

معمولا پیشنهاد نهایی شرکت‌های نرم افزاری در پایان جلسات پرزنت به این صورت است که: «بهتر است سیستم قدیمی را کنار بگذارید و اطلاعات آن را به این نرم افزار منتقل کنید»؛‌ اما مساله اینجاست که زمان و هزینه بسیاری برای توسعه آن سیستم صرف شده و مهم‌تر این که یکپارچه‌بودن زیرساخت آن با سایر زیرسیستم‌های سازمان، پارامتر مهمی است که مدیران را وادار می‌کند تا افزودن سیستم جدید را در دستور کار قرار ندهند.

شرکت‌هایی که راه‌کار اختصاصی CRM برای کسب و کارشان توسعه داده‌اند، نیاز به مشاوره در خصوص امکانات، روش‌ها و مزایای حاصل از اتوماسیون بازاریابی، فروش و خدمات پس از فروش دارند. اگر شما مشاور سازمان‌ها در حوزه بهبود فرآیند، بازاریابی، فروش یا… هستید، بهتر است به این دسته از سازمان‌ها، به جای پیشنهاد خرید نرم‌افزار جدید، مشاوره تحلیل راهکار فعلی و بهبود آن را ارائه نمایید.

 

? نوشته: مجید برقی

⚜ گروه مدیریت ارتباط با مشتری

 

مطالب زیر را از آرشیو مطالعه بفرمایید:

نزدیک‌بینی بازاریابی (قسمت اول)

نزدیک‌ بینی بازاریابی (قسمت دوم)

نزدیک‌‌ بینی بازاریابی (قسمت سوم)

نزدیک‌‌ بینی بازاریابی (قسمت چهارم و آخر)