مشتریان شما کلید بقای کسب و کارتان هستند، بنابراین جذب مشتریان یکی از مهم‌ترین کارهایی است که هر مدیری باید انجام دهد و نیاز به صرف تلاش زیادی دارد. فرقی نمی‌کند که کسب و کار شما یک استارت آپ باشد یا این که سابقه زیادی از شروع فعالیت آن گذشته باشد. این نوشته به بررسی شش استراتژی می‌پردازد که شما را در جذب موفق مشتریان یاری می‌کند.

%d8%b1%d8%a7%d9%87%da%a9%d8%a7%d8%b1%d9%87%d8%a7%db%8c-%d8%ac%d8%b0%d8%a8-%d9%85%d8%b4%d8%aa%d8%b1%db%8c-aquisition

1- راه‌های ارتباطی کسب و کارتان را به روی مشتریان باز بگذارید و همیشه در دسترس باشید:
با این کار، هم می‌توانید مشتریان جدید را جذب کنید و هم ارتباط با جامعه و محیط را افزایش دهید. از مدیران کسب و کارها و افراد محلی دعوت به عمل بیاورید که به کسب و کار شما سری بزنند تا بتوانند با خدمت و محصول شما آشنا شوند.

نمونه‌هایی از محصول یا بروشور خدمات و محصولات را در اختیار آنان قرار دهید. زمانی را برای پذیرایی از مهمانان اختصاص دهید و کسب و کار خود را به طور کامل به آنان معرفی کنید، به طوری که از برند تجاری شما تصویر واضح و شفافی داشته باشند. شما می‌توانید روابط کاری بسیار مستحکم و مناسبی را از طریق روابط اجتماعی و حضور در اجتماع بدست آورید.

2- برای جذب مشتریان به کسب و کارهای دیگر بپیوندید:
راه‌های زیادی برای استفاده از همکاری‌های مشترک وجود دارد، از جمله ارائه مشوق‌ها به شرکت‌هایی که هم از خدمات شما استفاده می‌کنند و هم تبلیغات و بروشورهای تبلیغاتی شرکت را در اختیار دیگران قرار می‌دهند. همچنین می‌توانید با شرکت‌هایی همکاری کنید که بخشی از فضای تبلیغاتی خود در صفحات اجتماعی را به شما اختصاص می‌دهند.

در حالت عادی شما به تنهایی نمی‌توانستید به این دسته از مشتریان دست پیدا کنید. این نوع همکاری مشترک زمانی که به طور مؤثر مورد استفاده قرار بگیرد، می‌تواند یک راه ارزان و کم هزینه برای دستیابی به مشتریان جدید باشد.

3- در محیط‌های آنلاین حضور داشته باشید و گفتگو کنید:
از زمانی که کلمه “گوگل” به عنوان مرجعی برای تحقیق شناخته شد، بسیاری از افراد به جای این که نخستین بار به طور حضوری به فروشنده مراجعه کنند و خرید خود را انجام دهند، اقدام به جستجوی مراکز خرید و ارائه دهنده خدمات در فضای مجازی می‌نمایند. بنابراین مفید بودن مطالب سایت شما یکی از ضروری‌ترین نیازهای کسب و کارتان است. در صورت امکان، اطلاعات کافی درخصوص محصول و خدمات در وب سایت خودتان قرار دهید و امکان خرید آنلاین را فراهم کنید.

به علاوه بسیاری از صاحبان کسب و کار، وبلاگ را هم به سایت خود اضافه می‌کنند تا در آن، کاربران بتوانند پرسش‌هایشان را مطرح کنند و پاسخها و اطلاعات مفید و مورد نیاز در اختیارشان قرار داده شود. فراتر از وب سایت، استفاده از سایر رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی نیز در جذب مشتریان جدید به شما کمک می‌کند. شبکه‌هایی مانند لینکدین، و اینستاگرام از ظرفیت بالایی در توسعه شبکه حرفه‌ای کسب و کارتان برخوردار هستند.

… ادامه دارد…

?
ترجمه و بازنویسی: الهام سبزواری
گروه مدیریت ارتباط با مشتری