این روزها بیش‌تر از هر زمانی درباره CRM  صحبت می‌شود: CRM ابزار فروش است، CRM به افزایش اثربخشی بازاریابی کمک می‌کند، CRM خدمات پس از فروش سازمان را متحول می‌کند و…

اما اگر قصد دارید از تمامی مزایای این ابزار بهره‌مند شوید، لازم است قبل از شروع پروژه،‌ مقدماتی را برای انجام این کار فراهم کنید:

 

  • شناسایی فرآیندهای موجود:

اولین کاری که لازم است انجام دهید، شناخت فرآیندهای فعلی کسب و کارتان است. بسیاری از افراد تصور می‌کنند CRM وظیفه بهبود فرآیندهای کسب و کارشان را نیز بر عهده دارد در صورتی که  CRM تنها به خودکارسازی (Automation)  فرآیندهای در حال اجرا می‌پردازد. به خاطر داشته باشید که CRM به تنهایی راه حلی جهت پاسخ به نیازهای آتی کسب و کار شما ندارد.

 

  • تشکیل یک تیم مناسب:CRM Implementation استقرار

مرحله دوم، گردآوری یک تیم اجرایی شامل افرادی از واحدهای فروش، خدمات، بازاریابی و فردی ذیصلاح در خصوص تصمیم‌گیری‌های کلان است. برای اجرای موفق پروژه لازم است افراد تیم، از اختیارات کافی برای تصمیم‌گیری و اقدام برخوردار باشند.

 

  • شناسایی ارتباطات مورد نیاز با سایر سیستم‌ها:

سومین نکته، شناسایی ارتباط مورد نیاز CRM با سایر زیر سیستم‌های کسب و کارتان است. به عنوان مثال لازم است مشخص کنید آیا نیاز دارید سفارشاتی که در CRM ثبت می شوند به نرم افزار مالی نیز منتقل شود؟ آیا علاقه دارید هنگام تماس شخصی که از قبل در نرم افزارتان پروفایل ثبت شده‌ایی دارد، اطلاعات اولیه‌اش به صورت پنجره PopUp نمایش داده شود؟

 

و در آخر در هنگام راه اندازی مطمئن باشید آیا کسب و کار شما در حال حاضر آمادگی اجرای این پروژه را دارد؟

 

?

ترجمه و بازنویسی: فاطمه نصری

گروه مدیریت ارتباط با مشتری