برای یک سفر کاری به شهر تبریز رفته بودیم، که تحت تأثیر مشتری مداری کاسب تبریزی قرار گرفتم. هنگام ناهار سراغ یک رستوران خوب در منطقه دانشگاه تبریز را گرفتیم که یکی از رستوران‌های سنتی را معرفی کردند. با وجود این که وسط هفته بود و کم کم داشت وقت ناهار می‌گذشت، ولی تقریبا تمامی میزهای رستوران پر بود. سفارش غذا دادیم و در حال انتظار بودیم که تابلویی بزرگ در سالن، توجه‌مان را جلب کرد. روی تابلو نوشته شده بود: «غذای تقدیمی با وجه دریافتی مصالحه می‌شود».

هر چه با دوستان همفکری کردیم که این جمله به چه معناست،‌ به نتیجه نرسیدیم. هنگام پرداخت هزینه غذا از پیرمردی که پشت دخل بود، معنای این جمله را پرسیدیم. پاسخ داد: «کشیدن غذا در آشپزخانه توسط کارگران و به صورت دستی انجام می‌شود، به خاطر همین، ممکن است حجم یک غذا، کمتر از اندازه استاندارد و حجم یک غذا، بیشتر از استاندارد باشد. این جمله یعنی این که غذایی که دریافت می‌کنید را معادل پولی که پرداخت می‌کنید در نظر بگیرید، اگر غذا کمتر از مقدار استاندارد بود، شما ما را حلال کنید، اگر هم زیادتر بود، نوش‌جانتان!»

با خودم فکر می‌کردم مدل‌های سنتی مشتری مداری مبتنی بر روزی حلال و برکت در کسب و کار، هنوز هم در بازارها به چشم می‌خورد و چه خوب است که در کنار تکنیک‌های نوین مدیریت ارتباط با مشتری، به این مفاهیم اصیل هم توجه کنیم.

 

نوشته: مجید برقی

کانال تلگرام: https://telegram.me/DrCRM