بخش قابل توجهی از فروشندگان هیچ وقت در طول مدت کاری‌شان کتابی درباره یادگیری مهارت‌های فروش نمی‌خوانند. جالب است بدانید آمارهای جهانی نشان می‌دهد که بیش از 33% از افراد، بعد از اتمام دبیرستان، دیگر هیچ کتابی نمی‌خوانند. احتمالا این نسبت در کشور ما بالاتر هم باشد. تاسف‌برانگیزتر این که این دسته از فروشندگان، در هیچ دوره‌ آموزشی که به آن‌ها کمک کند تا مهارت‌های شخصی و حرفه‌ای‌شان را ارتقاء دهند هم شرکت نمی‌کنند.

یکی از بهانه‌های اصلی عدم یادگیری این دسته از فروشندگان، مقایسه خودشان با تجار و کسبه سنتی و بازاری است که بدون گذراندن دوره‌های فروش و بدون خواندن کتابی، کسب و کار موفقی را اداره می‌کنند. آن‌ها فروش را بیشتر شم و هنر می‌دانند و علاقه چندانی به جنبه علمی آن نشان نمی‌دهند.

 

مهارت فروش
یادگیری، کلیدی برای رشد مهارت‌های فردی است و این دانش، باعث ایجاد فرصت‌های جدید می‌شود. اطلاعات موجود در کتاب‌ها، همه چیز نیست ولی به شما کمک می‌کند که در کسب‌ و کارتان به نتایج بهتری برسید یا این که فرصت‌های شغلی مناسب‌تری پیدا کنید. آموزش باعث بازتر شدن چشم‌انداز و زاویه دیدتان می‌شود و به شما نشان می‌دهد که چه کارهایی می‌توانید برای بهود کسب و کارتان انجام دهید که تا کنون انجام نداده‌اید.

هزینه آموزش ندیدن خیلی زیاد است. افرادی که آموزش نمی‌بینند، همان روش‌های قدیمی را به کار می‌گیرند و به همان نتایج تکراری می‌رسند. این افراد معمولا متوجه نمی شوند چه تغییراتی دارد در اطراف‌شان اتفاق می‌افتد و خودشان را برای بازار رقابتی جدید آماده نمی‌کنند.

یادگیری کار سختی است، چون باید برایش زمان و انرژی صرف کنید. برای بعضی از روش‌های آموزش باید پول خرج کنید. ممکن است امروز در شرایطی باشید که نتوانید برای یادگیری مهارت‌های فروش وقت بگذارید ولی به خاطر داشته باشید رقبای شما بی‌کار ننشسته‌اند و در حال تطبیق خودشان با شرایط جدید بازار هستند. قبل از این‌ که از گردونه یادگیری فاصله زیادی بگیرید، برنامه‌ای منظم برای آموزش خودتان تدوین کنید.

 

 

?

نوشته: مجید برقی

گروه مدیریت ارتباط با مشتری