رها کردن سرنخ تجاری، تصمیمی‌ است که باید به صورت مورد به مورد اجرا شود. اگر کارشناس فروش، مدت قابل توجهی را برای ارتباط با یک سرنخ اختصاص داده و فرصتی برای فروش مشاهده نمی‌کند، بهتر است انرژی خود را در جایی دیگر صرف کند. زمان شما ارزش زیادی دارد و نباید آن را هدر بدهید.

نرم‌ افزارهای CRM به شما امکان می‌دهند که سرنخ‌های فروش را به دسته‌های “سرد”، “گرم” و “داغ” دسته بندی کنند. شما می‌توانید هر نوع نام‌ دیگری برای این دسته‌ها انتخاب کنید. این کار به شما کمک می‌کند احتمال خرید هر متقاضی را پس از هر تماس در پروفایل او اعمال کنید.

سرنخ تجاری

همان قدر که معطل شدن برای سرنخ‌های غیر جدی کار اشتباهی است، رها کردن زود هنگام فرصت فروش هم نادرست است. بعضی از فروشندگان بعد از دو یا سه بار تماس، متقاضی را رها می‌کنند، در حالی که بعضی از فروش‌ها در کسب و کارهای B2B به مذاکرات و زمان زیادی نیاز دارد.

تصمیم‌گیری در مورد رها کردن یک سرنخ، فقط به تعداد تماس بستگی ندارد، بلکه میزان تلاش کارشناس فروش و مقدار انرژی که صرف برقراری ارتباط موثر با مشتری کرده هم در این تصمیم بسیار مهم است. همان طور که قبلا در سری نوشته‌های Zero Moment of Truth توضیح دادیم، فرآیند مذاکره و تصمیم‌گیری برای خریدهای صنعتی ممکن است چندین ماه طول بکشد. در این موارد تیم مهندسی فروش باید آمادگی داشته باشد که مذاکرات چند ماهه را مدیریت کند.

با این که فروش در کسب و کارهای B2B، به مذاکرات بیشتری نیاز دارد ولی سازمان باید همیشه به این موضوع توجه داشته باشد که در دام مذاکرات غیر اثربخش نیافتد. هر دقیقه‌ای‌‌ را که به مذاکرات بی‌نتیجه تخصیص می‌دهید، از زمان مفید شما برای مذاکره با مشتریان واقعی، کم می‌کند. این زمان از پول مهم‌تر است، چون شما می‌توانید پول را از روش‌های دیگر به دست بیاورید ولی این فرصت دوباره برنمی‌گردد.

در قسمت بعد، به صورت کاربردی‌تر به این موضوع خواهیم پرداخت.

 

? نوشته: مجید برقی
⚜ گروه مدیریت ارتباط با مشتری