فرض کنید قرار است برای هر مشتری جدیدی که اولین بار از شما خرید می‌کند، یک پیامک سفارشی‌سازی شده با نام او و محصولی که خریداری کرده، با این فرمت ارسال نمایید: «جناب آقای/سرکار خانم ….، پیوستن شما را به جمع بزرگ مشتریان گروه… خیر مقدم عرض می‌کنیم و از این که محصول …. را از ما خریداری کردید، سپاسگزاریم».

اگر بخواهید اطلاعات خرید مشتریان را از فایل‌های اکسل استخراج کنید و این پیام‌ها را به صورت دستی با پنل پیامک بفرستید، چقدر زمان باید برای این کار صرف کنید و احتمال بروز خطا در این فعالیت چقدر است؟

بازاریابی رویداد محور Event Based Marketing

ابزارهای بازاریابی رویداد محور در نرم افزارهای CRM، با این هدف توسعه پیدا کرده‌اند که یک فعالیت یا گردش کار را به صورت اتوماتیک، بر اساس رفتار خاص مشتری یا رویداد بیرونی آغاز کنند. ارسال پیام‌های تبریک تولد یا پیام‌‌های مناسبتی، از کاربردهای این ابزار هستند.

بیایید کمی تخصصی‌تر به این مساله نگاه کنیم. به عنوان مثال یکی از مشتریان وفادار بانک، با کارشناس مربوطه تماس می‌گیرد و درباره میزان سود سپرده سوال می‌پرسد. از این رویداد می‌توان احتمال داد که این مشتری در حال بررسی گزینه‌های دیگر، به منظور جابه‌جایی به سایر بانک‌ها است. این اتفاق می‌تواند برنامه نگهداری مشتری را فعال کند.

در حوزه B2B هم بازاریابی رویداد محور کاربردهای فراوانی دارد. به عنوان مثال، تغییر یکی از مدیران یا کارشناسان مشتری، نزدیک شدن تاریخ پایان قرارداد یا سر رسید پرداخت مشتری، دریافت نامه درخواست اطلاعات توسط مشتری و… می‌توانند به عنوان یک تریگر (ماشه) برای اجرای یک سری فعالیت‌های اتوماتیک عمل کند.

? نوشته: مجید برقی

⚜ گروه مدیریت ارتباط با مشتری