به نظر شما شرکت در نمایشگاه، بیشتر از جنس فعالیت‌‌های بازاریابی است یا این که ابزار واحد فروش در جذب مشتریان جدید است؟ اجازه بدهید دقیق‌تر توضیح بدهم. اقداماتی که در زمینه بالاتر بردن سطح آگاهی از برند انجام می‌شود را در حوزه بازاریابی دسته بندی می‌کنند و اقداماتی که در جهت برقراری ارتباط با متقاضیان بالقوه و تبدیل آن‌ها به مشتری بالفعل انجام می‌شود را در حوزه فروش در نظر می‌گیرند.

برگزاری نمایشگاه از فعالیت‌های پرهزینه‌ای است که معمولا در حوزه بازاریابی دسته بندی‌ می‌شود. اگر چرخه ایجاد سرنخ تجاری (Lead Generation) برای آن به خوبی تعریف نشود، به اثربخشی مورد انتظار از برگزاری این رویداد، دست نخواهیم یافت. این مساله در کسب و کارهای کوچک و متوسط که واحد بازاریابی و فروش جداگانه ندارند، بیشتر به چشم می‌خورد.

نمایشگاه بین المللی تهراندر یکی از شرکت‌هایی که به عنوان مشاور CRM در کنارشان بودم، سرپرست فروش حدود یک ماه درگیر مقدمات برگزاری نمایشگاه می‌شد و در نهایت با فرم‌های پرشده توسط متقاضایان جدید، نمایشگاه را به پایان می‌رساند. با توجه به نزدیک‌ شدن نمایشگاه بعدی، عمده وقت خود را به برنامه ریزی نمایشگاه بعد اختصاص می‌داد و این فرم‌ها را در کمد کنار میزش بر روی برگه‌های پر شده از نمایشگاه قبل بایگانی می‌کرد.

احتمالا برای شما هم پیش آمده که به یک نمایشگاه تخصصی بروید و فرم پر کنید یا کارت ویزیت بدهید، ولی تعداد کمی از آن شرکت‌ها با شما تماس بگیرند. جالب این‌جاست که معمولا سریع‌ترین شرکت‌ها، شانس بیشتری دارند که در این مسابقه برنده شوند. در این سری نوشته به تکنیک‌هایی کاربردی در برگزاری موثر نمایشگاه می‌پردازیم.

 

ادامه دارد…

 

? نوشته: مجید برقی

⚜ گروه مدیریت ارتباط با مشتری

 

چگونه CRM در برگزاری نمایشگاه به شما کمک می‌کند؟ (قسمت دوم)

چگونه CRM در برگزاری نمایشگاه به شما کمک می‌کند؟ (قسمت سوم)

چگونه CRM در برگزاری نمایشگاه به شما کمک می‌کند؟ (قسمت چهارم)

چگونه CRM در برگزاری نمایشگاه به شما کمک می‌کند؟ (قسمت پنجم)