آیا در شرکت شما هم کارکنان تمایل زیادی به ثبت اطلاعات در CRM از خودشان نشان نمی‌دهند؟ شما هم مانند بسیاری از  سازمان‌های دیگر به دنبال راه‌های ایجاد انگیزه در کارکنان‌تان هستید تا به شکلی موثرتر، این نرم‌افزار را به کار بگیرند؟ گیمیفیکیشن یکی از روش‌هایی است که می‌تواند به شما در رسیدن به این هدفتان کمک کند.

گیمیفیکیشن (Gamification) از سال 2010 به صورت جدی در محافل علمی و تجاری وارد شده و به دنبال آن است که شکلی از بازی را به فعالیت‌هایی که ماهیت بازی ندارند، اضافه کند تا برای مخاطبان جذاب‌تر شوند. ابزارهایی مانند دریافت امتیاز، مقام، استفاده از تابلو نفرات برتر و… در گیمیفیکیشن کاربرد فراوان دارد.

گیمیفیکیشن gamification

تکنیک‌های بازی‌سازی یا بازی‌پردازی، به دنبال آن هستند که با هدف‌گذاری، تعیین قوانین و  ایجاد هیجان، مخاطبان را به درگیر شدن (Engagement) در فعالیت‌ها تشویق کنند. این مکانیزم‌های جذاب، رضایت درونی مخاطبان را بالا می‌برند و آن‌ها را به استفاده دوباره از خدمات تشویق می‌کنند. ایجاد تجربه برنده‌شدن، حل مساله، کشف کردن، کار‌گروهی و جمع‌آوری امتیاز، از روش‌های کاربردی گیمیفیکیشن است.

به عنوان مثال وقتی شما از نوین چرم خرید می‌کنید، فروشنده یک کارت مشترک به شما می‌دهد که به میزان  10% مبلغ خرید شما شارژ شده است. همین کارت به شما انگیزه می‌دهد تا کفش بعدی‌تان را هم از این شرکت بخرید تا از این امتیاز استفاده کنید. این روش، در خریدهای بعدی‌تان هم تکرار می‌شود. ضمنا این مجموعه به مشتریان وفادارتر خود، کارت‌های طلایی و نقره‌ای می‌دهد که با توجه به امتیازات کسب شده، خدماتی همچون تورهای مسافرتی خانوادگی، دعوت به مراسم‌های فشن ‌شو، حضور در کنسرت‌های موسیقی و… ارائه می‌کند.

گیمیفیکیشن در حوزه‌های متنوعی مثل سیستم‌های آموزشی، مدیریت منابع انسانی، شبکه‌های اجتماعی، تغییر رفتارهای اجتماعی، سلامت، بازاریابی و فروش و… به کار گرفته می‌شود. چالش آب یخ، یکی از کاربردهای گیمیفیکیشن در حوزه مسوولیت اجتماعی است. نمونه کلاسیک دیگر آن، سایت آموزش زبان انگلیسی freerice است که شما با یادگیری هر کلمه، چند دانه برنج از طریق برنامه جهانی غذا به نیازمندان هدیه می‌کنید و هزینه آن را اسپانسرهای تبلیغاتی می‌پردازند.

 

 

در قسمت‌های بعد، به بررسی کاربردهای گیمیفیکیشن در نرم‌ افزارهای مدیریت ارتباط با مشتری می‌پردازیم.

 

نوشته: مجید برقی

گروه مدیریت ارتباط با مشتری

telegram

PDF Vector

دریافت فایل پی‌دی‌اف این نوشته: https://drcrm.ir/wp-content/uploads/2015/12/DrCRM-قسمت-اول-CRM-گیمیفیکیشن-در.pdf