استقرار نرم افزار CRM چه مراحلی دارد؟
نیازسنجی
تحلیل تناسب نرمافزار با نیازمندیهای کسبوکاردر اولین مرحله، بررسی میشود که آیا امکانات و ابزارهای نرمافزار با نیازمندیهای کسبوکار متناسب است؟
طراحی
بهبود فرآیندها با هدف استقرار در نرمافزاردر ادامه، فرآیندهای فعلی سازمان به گونهای بهبود مییابند که قابل مکانیزه شدن توسط ابزارهای نرمافزار باشند.
سفارشیسازی
متناسبسازی نرمافزار بر اساس فرآیندهای جدیددر این مرحله، گردشکارها، فرمها و گزارشها در نرمافزار پیادهسازی میشود و یکپارچهسازی صورت میگیرد.
آموزش
ارائه آموزش به کارکنان در سطوح اپراتوری و ادمینهمزمان با ارائه آموزشهای اپراتوری به کاربران، مهارتهای سفارشیسازی عمومی، به ادمین سیستم آموزش داده میشود.
راهبری
هدایت سازمان در راستای بهبود ارتباط با مشتریپس از استقرار نرمافزار، ابعاد مختلف سیستم با هدف برقراری ارتباط اثربخش با مشتریان، پایش میشود و بهبود مییابد.
چرا نرمافزارهای CRM نیاز به سفارشیسازی دارند؟
چون راهکارهای نرمافزاری CRM، شامل مجموعه جداول پایه مانند سرنخ، سازمان، اشخاص، فرصت فروش، پیشفاکتور و… هستند ولی فرآیندهای بازاریابی، فروش و خدمات پس از فروش در آنها از پیش تعریف نشده است. چرا؟ به این دلیل که این فرآیندها از سازمانی به سازمان دیگر، متفاوت هستند.
شرکتهای نرمافزاری برای حل این مساله، ابزارهایی مانند فرمساز، گزارشساز و موتور گردشکار در اختیارتان قرار میدهند تا با استفاده از آنها، نرمافزار را متناسب با نیازهای کسبوکارتان سفارشیسازی کنید.
آیا خودمان در سازمان میتوانیم سفارشیسازی نرمافزار را انجام دهیم؟
سفارشیسازی نرمافزار، نیاز به دو مهارت دارد. مهارت اول، «تسلط کامل به امکانات نرمافزار» و مهارت دوم، «بهبود فرآیندها با هدف استقرار در راهکار نرمافزاری» است. مهارت دوم بسیار مهم است چون یکی از مهمترین دلایل شکست پروژههای استقرار نرمافزار CRM این است که فرآیندهای جاری سازمان در نرمافزار، پیادهسازی میشوند.
این کار ایراد دارد؟ بله، چون اگر فرآیندهای سازمان برای استقرار در راهکار نرمافزاری، بهینهسازی نشوند، حتی ممکن است این نرمافزار باعث پیچیدهتر شدن فعالیتهای سازمان شود؛ در نتیجه کارکنان بعد از مدتی آن را کنار میگذارند و دوباره به روشهای قبلی انجام کارها برمیگردند. بنابراین اگر به هر دو مهارت لازم برای استقرار نرمافزار، مسلط هستید، خودتان نرمافزار را مستقر کنید؛ در غیر این صورت از یک مجموعه مهندسی مشاور حرفهای کمک بگیرید.
چرا از خدمات گروه DrCRM استفاده کنیم؟
گروه DrCRM از سال 1393 به صورت تخصصی در حوزه طراحی و استقرار سیستمهای مدیریت ارتباط با مشتری فعالیت میکند. این تیم حرفهای، مدل بومی DrCRM را در طراحی و استقرار سیستم مدیریت ارتباط با مشتری توسعه داده و کتاب «نبض مشتری در دست شما» را برای معرفی مدل، منتشر کرده است. همچین افتخار داشته تا برای طراحی و استقرار سیستم مدیریت ارتباط با مشتری، در کنار دهها مجموعه تولیدی، خدماتی و بازرگانی باشد.
شما خرید کدام نرمافزار CRM را توصیه میکنید؟
شاید دانستن این نکته برایتان جالب باشد که گروه DrCRM به عنوان یک مشاور مستقل، هیچگونه درآمدی از هیچکدام از شرکتهای نرمافزاری بابت معرفی مشتری یا فروش نرمافزار ندارد. به همین دلیل مشاورههای این مجموعه کاملا بدون سوگیری نسبت به نرمافزار خاصی ارائه میشود.
این گروه با تجربه همراهی کسبوکارهای ایرانی در استقرار مهمترین نرمافزارهای CRM موجود در بازار، «مدل انتخاب نرمافزار CRM» را طراحی کرده که از لینک زیر میتوانید با آن آشنا شوید.