وبلاگ
خودتان خدماتتان را نفروشید!
به یکی از شهربازیها رفته بودیم و تصمیم گرفتیم از برنامه “دیوار مرگ” دیدن کنیم. بلندگوی آن قسمت، با پخش یک آهنگ پر انرژی و تبلیغ هیجانانگیز، مخاطبان را به خوبی جذب میکرد. به باجه بلیط فروشی مراجعه کردم که گفت برای دیدن آن برنامه باید از خود باجه دیوار مرگ بلیط دریافت کنید.
به سمت باجه مورد نظر رفتم ولی کسی داخل آن نبود، در عوض آقایی در ابتدای پلهها ایستاده بود و بدون این که بلیط بفروشد، به صورت نقدی هزینه را از افراد دریافت میکرد. ما هم مانند بقیه هزینه را پرداخت کردیم و از پلهها بالا رفتیم و به انتظار شروع برنامه نشستیم.
اجرا کنندگان برنامههای نمایشی معمولا استایل خاصی دارند و با شروعی تاثیرگذار، وارد صحنه میشوند ولی وقتی برنامه شروع شد، دیدیم همان آقای بلیط فروش به داخل استوانه چوبی آمد، کلاه ایمنی را از روی دسته موتور برداشت و شروع به اجرای برنامه کرد.
عکسالعمل بازدید کنندگان جالب بود: «یعنی یکی رو پیدا نکرده که بیاد اینجا براش بلیط بفروشه؟ حتما این بنده خدا صبحها پیک موتوری هست، شبها میاد با موتور اینجا کار میکنه…». خلاصه این که مشتریان این برنامه با یک حس ناخوشایند، پایین آمدند و تجربه و خاطره منفی به همراه خود به منزل بردند.
اگر ارائه دهنده خدمات در سطح بالا هستید، مثلا یک وکیل حقوقی، مشاور روانشناسی، مربی دورههای خاص و…، حتما کسی را برای فروش خدمات خودتان استخدام کنید. حتی اگر درآمد خیلی زیادی هم ندارید، شخصی را پیدا کنید که بتواند به خوبی خدمت شما را پرزنت کند و ارزش خدمات شما را بالا ببرد.
مشتریان به دو دلیل از شما خدمات دریافت میکنند. یکی به خاطر این که صورت مسالهای دارند و به دنبال راه برآورده کردن نیازشان هستند، دومین دلیل، خود شما هستید. شما در هنگام مذاکره با مشتری، باید به مساله او و راه حلهای آن فکر کنید. اگر مشتری احساس کند تمام توجهتان به فروش خدماتتان است، به شما اعتماد نمیکند.
نکته بعد این است که اگر خود شما از دست مشتری پول بگیرید، قیمت خدمات خودتان را نمیتوانید از یک سطح بالاتر ببرید و مشتریانتان خیلی شما را جدی نخواهند گرفت. اجازه بدهید رابطه شما با مشتری، یک رابطه عمیق و دوستانه باشد و کسی را استخدام کنید که به جای شما از مشتریانتان پیگیری مطالبه کند.
?
نوشته: #مجید_برقی
گروه مدیریت ارتباط با مشتری