وبلاگ
مشتری محترم!
به عنوان یک مشتری، هیچ وقت به پیامکهایی که برایم ارسال میشوند و با عنوان “مشتری محترم” خطابم میکنند، حس خوبی نداشتهام. این مساله دو علت دارد، اول این که طبق آن طنز معروف، این کلمهی فاخرِ “محترم” در زبان فارسی در جایگاه معکوس به کار میرود و معمولا هنگام بحث کردن با طرف مقابل میگویند «آقای محترم!» و کلی کلمه منفی را میتوان با این محترمِ فاخر جایگزین کرد.
علت دوم این که وقتی یک شرکت یا سازمان، همه اطلاعات هویتی منِ مشتری را دریافت کرده و نام و نام خانوادگی، نام پدر، شماره شناسنامه، کد ملی، تاریخ تولد و… را دارد، چرا کوچکترین زحمتی برای سفارشیسازی پیامک ارسالی، متقبل نمیشود؟
امروزه نه تنها نرمافزارهای CRM میتوانند پیامک پارامتریک ایجاد کنند، بلکه پنلهای ارسال پیامک هم این امکان را میدهند که پیام ارسالی به مشتریان را برایشان سفارشیسازی کنید. یعنی این که عنوان (جناب آقای، سرکار خانم)، نام و نام خانوادگی مشتری را از طریق یک فایل ساده اکسل به پنل منتقل کنید و پیامک هر فرد را به صورت سفارشی برایش ارسال نمایید. مانند مثال زیر:
#سمت #نام #نام_خانوادگی
با سلام
درخواست شما به شماره #شماره_سفارش در سیستم ثبت شد.
یکی از زمانهای دریافت پیامکهای غیرسفارشی، در آستانه سال نو است و شرکتهای بسیاری که از آنها خرید کردهایم، خود را ملزم میدانند که سال نو را به ما تبریک بگویند و معمولا بیشتر آنها علاوه بر این که ما را “مشتری محترم” خطاب میکنند، پیامهای تکراری هم برایمان میفرستند و برای نوشتن یک متن جدید، کمترین زحمتی به خودشان نمیدهند.
اگر آدرس ایمیل مشتریانتان را دارید، بهتر است از ایمیل به جای پیامک برای ارسال تبریک استفاده کنید و با کمی وقت، یک متن متفاوت را بر روی عکسی جذاب درج کنید. اگر تعداد مشتریانتان خیلی زیاد نیست، نام هر فرد را هم بر روی این کارت پستال دیجیتال یادداشت کنید که احساس کند برای او وقت گذاشتهاید و این کارت را به خاطر خود او تهیه کردهاید.
در صورتی که میخواهید از پیامک برای این کار استفاده کنید، حتما نام و نام خانوادگی را به همراه یک عنوان متناسب با جنسیت مخاطب در ابتدای پیامک بیاورید و از درج عبارتهایی مانند “مشتری محترم” یا “مشتری گرامی” اجتناب کنید.
نوشته: مجید برقی
گروه مدیریت ارتباط با مشتری
کانال تلگرام: https://telegram.me/DrCRM