وبلاگ
وای به روزی که…
هر کارآفرین یا مدیر فروش، خاطرات فراموش نشدنی زیادی از شکست در مذاکرات فروش، به دلیل گم کردن اطلاعات تماس مشتری یا سوابق ارتباطات قبلی با او دارد. بدتر این که گاهی اوقات این اتفاق برای شرکتهایی که از نرمافزارهای CRM استفاده میکنند، رخ میدهد و آنها نمیتوانند اطلاعات مشتریانشان را در نرمافزار پیدا کنند.
تعریف نشدن استانداردهای ثبت اطلاعات در CRM یا مشکل بودن کار با نرمافزار باعث میشود که تیم اجرایی در زمانی که به دادههای مشتریان نیاز دارد، نتواند به آن دست پیدا کند.
پیچیدگی نرمافزارها و عدم اتصال آنها به سایر ابزارهای ارتباطی مانند ایمیل، باعث ایجاد بینظمی در CRM میشود. کسب و کارهای کوچک و حتی متوسط، معمولا نیروی انسانی لازم برای بروز نگهداشتن اطلاعات متقاضیان و مشتریان را در اختیار ندارند و حتی گاهی کمبود نیرو باعث می شود که اطلاعات مشتریان را به اشتباه ذخیره کنند.
پاکسازی قیف فروش، از مهمترین فعالیتهای واحدهای بازاریابی و فروش است. همه مدیران باید به دقت بدانند که چه مذاکراتی در شرکت در حال اجراست، چند پیشفاکتور باز وجود دارد و بر روی کدام دسته از مشتریان باید تمرکز بالاتری داشت. برای این منظور لازم است پروندههای بسته شده یا راکد از قیف فروش CRM خارج شود و فقط فرصتهای فروش باز در دیدرس کاربران باشند تا خطاهای اپراتوری کمتری در ثبت یا بازیابی اطلاعات مشتریان رخ بدهد.
?
نوشته: مجید برقی
گروه مدیریت ارتباط با مشتری