وبلاگ
پیشنهادهایی برای فروش پایدار
?پیشنهاد اول: ایجاد سرنخ را به صورت سیستماتیک انجام دهید.
اولین قدم برای دستیابی به یک فروش پایدار این است که به میزان کافی سرنخ تجاری در قیف فروش ایجاد کنید. بسیاری از کارآفرینان در رسیدگی به مشتریان فعلی و انجام کارهای روزمره غرق میشوند و فراموش میکنند که در آینده هم نیاز به مشتریان جدید دارند.
– مشخص کنید که در هر زمان، باید چه تعداد متقاضی جدید خرید محصول یا خدمت، در فرآیند بازاریابی و فروش وارد شود.
– با توجه به نرخ ریزش قیف فروش، تعیین کنید وجود چه تعداد فرصت فروش در هر هفته، شما را به فروش مورد انتظارتان میرساند.
– از مابقی زمانی که در دسترس دارید، برای انجام موثر مذاکرات و تبدیل فرصتها به فروش قطعی استفاده کنید.
ایجاد سرنخهای جدید تجاری، کار سادهای نیست، اما اگر قصد دارید به سطح پایداری از فروش برسید، باید برای آن هزینه و زمان صرف کنید. فعالیتهای بازاریابی و مذاکرات فروش را با توجه به شیب ریزش در قیف فروش، طوری انجام بدهید که خروجی آن، میزان فروش مورد انتظار شما را تامین کند.
?پیشنهاد دوم: چرخه فروش کسب و کارتان را بشناسید.
یکی از عوامل مهم در تعیین چرخه فروش کسب و کارتان، نوع صنعتی است که در آن فعالیت میکنید. این چرخه مشخص میکند که برای فروش به یک مشتری، چه مراحلی باید طی شود و چقدر زمان مورد نیاز است. از پارامترهای دیگر تاثیرگذار بر چرخه فروش میتوان به اندازه سازمان و پیچیدگی فرآیندها اشاره کرد.
برای دستیابی به فروش پایدار، لازم است بدانید که از موقع آشنایی با یک سرنخ تجاری تا تبدیل آن به مشتری، چه مدت زمانی طول میکشد. برای این کار، حداقل تعداد 20 پرونده فروش را بررسی کنید و میانگین زمان آنها را به عنوان زمانبندی پایه، در نظر بگیرید.
استفاده از نرم افزارهای CRM، تصویر بهتری از وضعیت پروندههای فروش برای شما ایجاد میکند که به کمک آن میتوانید مراحل فروش متفاوتی را برای دستههای مختلف مشتریان طراحی نمایید.
?پیشنهاد سوم: اعداد مهم در کسب و کارتان را بشناسید.
برای این که هر شرکت بتواند سطح فروش خود را ثابت نگهدارد، باید تعداد مشخصی سرنخ را در هر دوره زمانی ایجاد کند. به کارگیری راهکار ساده و کاربردی زیر، اثر چشمگیری در پایداری سطح فروش کسب و کارتان خواهد داشت.
با توجه به گزاشهای فروش، مشخص کنید متوسط مبلغ فروش به ازای هر مشتری چقدر است. سپس با توجه به هدف گذاری که برای فروش انجام دادهاید، تعیین کنید در هر ماه باید حدودا چند مورد فروش داشته باشید تا به هدفی که تعیین کردهاید، دست پیدا کنید.
در مرحله بعد، از چرخه فروش کسب و کارتان، استخراج کنید که به طور متوسط چند مذاکره در ماه به فروش منجر میشود. به این ترتیب میتوانید تعداد متوسط سرنخهای جدید مورد نیاز برای فروش پایدار را محاسبه کنید. به عنوان مثال:
– کسب و کار شما میخواهد 300 میلیون تومان در ماه فروش داشته باشد.
– متوسط مبلغ فروش به هر مشتری، حدود 100 میلیون تومان است.
– پس لازم است 3 پرونده فروش در ماه با موفقیت بسته شود.
– حدودا 4 ماه طول میکشد تا مذاکرات با هر مشتری بالقوه به نتیجه برسد.
– یک چهارم پروندههای فروش به نتیجه میرسد، یعنی این که نرخ تبدیل متقاضی به مشتری، 25% است.
با ضرب عدد 3 پرونده فروش در 4 ماه و تقسیم حاصل ضرب بر نرخ تبدیل 25%، به عدد 48 میرسیم. یعنی این که برای فروش 300 میلیون تومان در ماه، لازم است در هر زمان حدود 48 پرونده مذاکره باز در واحد فروش داشته باشید.
کار با این فرمول بسیار ساده است. مثلا اگر تصمیم بگیرید فروش کسب و کارتان را به 400 میلیون تومان در ماه برسانید، مشاهده میکنید که لازم است 64 مذاکره را همزمان به پیش ببرید. مدیران سازمانها و کارآفرینان با استفاده از این اعداد میتوانند برنامه ریزی بهتری برای دستیابی به یک فروش پایدار انجام دهند.
?پیشنهاد چهارم: از ظرفیت جذب مشتریانی که شما را به دیگران توصیه میکنند، استفاده نمایید.
در همه کسب و کارها، مشتریان راضی که قابلیت توصیه شما به سایرین را دارند، از اهمیت بهسزایی در تداوم فروش سازمان، برخوردارند. روشهای مختلفی برای استفاده از این ظرفیت وجود دارد.
بهتر است به صورت غیر مستقیم از مشتریان راضی کسب و کارتان بخواهید که شما را ترویج کنند. به عنوان مثال، جلسه یا رویدادی برگزار کنید که مشتریان راضی قدیمی و متقاضیان جدید به اتفاق حضور داشته باشند. این کار باعث میشود که زمینه انتقال تجربه مثبت مشتریان قبلی به متقاضیان جدید فراهم شود.
روش کمی مستقیمتر، به این صورت است که اگر مشتری در صحبت با شما، رضایتمندی خود را از محصول و خدمت دریافت شده اظهار کرد، به او بگویید: «امکان دارد با یکی از متقاضیان این محصول تماس بگیرم تا این تجربه را به او هم بگویید؟».
?پیشنهاد پنجم: آماده مقاومت از طرف متقاضیان باشید.
همواره باید آماده شنیدن پاسخ منفی از سوی مشتریان، خصوصا در تماسهای سرد باشید. پاسخهایی از این دست:
– با شرکت دیگری در حال مذاکره هستیم.
– پیشنهاد شما در حال بررسی است.
– الان زمان خوبی برای مکالمه نیست.
– فعلا پروپزال بفرستید، بعد از آن صحبت کنیم.
اگر جوابهایی شفاف برای این عبارات آماده نکرده باشید، این فرصت فروش را از دست خواهید داد. جواب این عبارات را بارها و بارها تمرین کنید تا با تصدیق اولیه متقاضی، به آرامی بر روی ساختار ذهنی او تاثیر بگذارید.
فراموش نکنید که مشتریان امروز به آسانی قادر هستند اطلاعات فراوانی درباره محصولات و خدمات شما به دست بیاورند که بخش قابل توجهی از آن، خارج از وبسایت شماست.
کمی وقت بگذارید و ببینید چه اطلاعاتی در اینترنت درباره کسب و کار شما منتشر شده است. برای همه نظرات و یادداشتهای منفی که درباره شما گفته شده، پاسخی مناسب آماده کنید تا در هنگام مذاکره با مشتری، آنها را به کار بگیرید. از همه اینها مهمتر، باید مشکلات و شکایات مطرح شده را به سرعت برطرف کنید.
ترجمه و بازنویسی: صادق رشیدی
گروه مدیریت ارتباط با مشتری