وبلاگ
چه زمانی موقع رها کردن یک سرنخ تجاری است؟ (قسمت چهارم)
بستن یک فرصت فروش، به معنای رها کردن کامل متقاضی نیست. بعضی وقتها فشار آوردن به مشتری برای خرید، جواب معکوس میدهد. در این شرایط بهتر است متقاضی را کمی رها کنید و بعدا دوباره به سمت او بروید.
وقتی که یک فرصت فروش را میبندید یا یک سرنخ را بایگانی میکنید، اطلاعات این مخاطبان هنوز در CRM موجود است و شما میتوانید با استفاده از ابزارهای ارتباطی مانند کمپینهای بازاریابی، ایمیل مارکتینگ و… مجددا با آنان ارتباط برقرار کنید.
گاهی اوقات جایگزین کردن ابزارهای بازاریابی، اثربخشتر از پیگیریهای مستقیم فروش جواب میدهد. این کار باعث میشود که ارتباط بلند مدت سازمان با مشتری حفظ شود. فروشندگان باید در زمانهای مشخص، دوباره به سوی سرنخها و مشتریان بالقوه برگردند، حتی اگر این سرنخها، سرد شده باشند.
شرایط مشتریان با گذشت زمان تغییر میکند. به آنان این اطمینان را بدهید که هر وقت نیاز به اطلاعات و کمک داشتند، در دسترسشان هستید. به آنها بگویید “متوجه هستم پیشنهاد ما امروز مورد نیاز شما نیست ولی اگر شرایط تغییر کرد، به ما اطلاع بدهید بدهید”.
نکته جالب این که گاهی اوقات میتوانید از این سرنخهای سرد برای آموزش نیروهای جدید بازاریابی و فروشتان هم استفاده کنید. احتمال خرید این بخش از مخاطبان کم است و اگر کارشناسان با تماسی غیر اثربخش، این رابطه را خراب کنند، چیز زیادی از دست نرفته است!
? نوشته: مجید برقی
⚜ گروه مدیریت ارتباط با مشتری