آیا استفاده همزمان از WordPress و CRM ممکن است؟
میدانیم که در حال حاضر 25% وبسایتهای دنیا از جمله همین وبسایت دکتر سی آر ام با وردپرس طراحی میشوند. از طرفی میدانیم که نرمافزارهای حرفهای متعددی برای CRM وجود دارند. مثلا Microsoft Dynamics CRM، Zoho CRM و Saleslogix و SugarCRM و …. Zoho بهخوبی قابلیت اتصال به وردپرس و سازگاری با آن را نیز دارد. سوال اینجاست که در حضور این ابزارهای حرفهای، چرا ممکن است شخصی از وردپرس به عنوان بستر CRM استفاده کند؟ این کار تنها یک دلیل دارد: هزینه!
اغلب نرمافزارهای حرفهای CRM گرانقیمت هستند و شرکتهای کوچک یا استارتاپهای در حال رشد، معمولا توان پرداخت این هزینهها را ندارند. با نصب افزونههای (پلاگینها) زیر میتوانید یک CRM به وبسایت وردپرسی خود اضافه کنید. در این بررسی دو افزونه WordPress to Lead for Salesforce CRM و CRM Zoho Integration for WordPress را در نظر نگرفتهایم، چون برای استفاده از آنها نیاز به بسترهای دیگری دارید. همچنین از توضیح Presspoint CRM هم صرفنظر کردم، چون برای کاربرانی که به دنبال هزینه پایین هستند، مناسب نیست.
WP-CRM
- قابلیت خیلی خوب سازماندهی، پالایش و ویرایش کاربران
- سهولت افزودن ویژگیهای جدید به فهرست کاربران (مثلا افزودن نام شرکت)
- نمودارهای دینامیک برای ویژگیهای مشتریان
- داشتن shortcode برای ایجاد و مدیریت تماسها
- خروجی CSV
- قابلیت ردیابی (tracking) فعالیت کاربران
قیمت: رایگان، دانلود و اطلاعات بیشتر
WordPress Leads
این افزونه بیشتر بر روی لید و فروش تمرکز دارد. هدف اصلی این افزونه آنست که فعالیت بازدیدکننده سایت را ردیابی کنید، لیدهای بیشتری به دست آورید، آنها را مدیریت کنید و به آنها کالا و خدمات خود را بفروشید.
- دانستن پراکندگی جغرافیایی لیدها
- دانستن این که بازدیدکنندگان کدام صفحات را میبینند
- این لیدها قبلا چه پیامهایی برای شما گذاشتهاند
- در سایت شما به دنبال چه بودهاند
- ترافیک سایت شما (referral) از کجا میآید؟
- مشاهده اطلاعات شبکههای اجتماعی و نشانی وبسایت آنها
- ارائه دموگرافی
- ایجاد تاریخچه از شغل قبلی و فعلی آنها
- علاقهمندیهای اصلی آنها
قیمت: رایگان، دانلود و اطلاعات بیشتر
WooCommerce Customer Relationship Manager
اگر با وردپرس آشنا باشید، حتما میدانید که ووکامرس، محبوبترین ابزار فروشگاهساز آن است. طبیعتا شما نیاز به ابزاری برای CRM مشتریان فروشگاه خود دارید. این ابزار رایگان نیست، ولی قیمت بسیار مناسب و معقولی دارد.
- قابلیت ثبت تماسها و ایمیلها
- ارسال جمعی ایمیل به مشتریان
- قابلیت پالایش مشتریان بر اساس ویژگیهای آنان
- قابلیت افزودن جنبههایی مانند lead، prospect و .. به هر مشتری
- سهولت ایجاد کاربر جدید
- ایجاد تماس از داخل وردپرس
- مدیریت مشتریان در گروههای دینامیک
قیمت: 38 دلار، خرید و اطلاعات بیشتر (وبسایت فروشنده، به ایران سرویس نمیدهد و باید آن را با فیلترشکن باز کرد یا این که این برنامه را از وبسایتهای دیگر تهیه نمایید.)
نتیجهگیری
استفاده همزمان از WordPress و CRM وجود دارد. این شما هستید که با توجه به نیازهای خود میتوانید تصمیم بگیرید که وبسایت وردپرسی خود را به ابزاری برای CRM تبدیل کنید یا این که از ابزارهای گرانقیمتتر استفاده نمایید.
جمعآوری و تدوین: علی اکبر کاویانی
گروه مدیریت ارتباط با مشتری