مدلهای مختلفی برای معرفی CRM ارائه شده که بخش عمدهای از آنها، مناسب محیطهای اکادمیک است. متدلوژی IDIC که توسط گروه Pepper & Rogers تدوین شده، با رویکرد کاربردی به کسب و کارها پیشنهاد میکند که برای برقراری ارتباط تک به تک با مشتریان، چهار مرحله زیر را اجرا نمایند:
مرحله اول: شناسایی (Identify)
در ابتدا، مشتریان کسب و کارتان را بشناسید و شناخت عمیقی از نیازهایشان به دست بیاورید.
مرحله دوم: تمایز (Differentiate)
بین مشتریان معمولی و مشتریانی که بیشتر از بقیه برای شما ارزش ایجاد میکنند، تمایز قائل شوید.
مرحله سوم: تعامل (Interact)
با مشتریانتان ارتباط نزدیک برقرار کنید تا دریابید که نسبت به رقبا، چگونه انتظاراتشان را برآورده میکنید.
مرحله چهارم: سفارشیسازی (Customize)
تا جایی که میتوانید، کالا و خدماتتان را برای مشتریان سفارشیسازی کنید تا وفادار شوند.
این چهار مرحله، اگرچه به ظاهر ساده به نظر میرسد، ولی نگرش عمیقی را به صاحبان کسب و کارها ارائه میدهد که با اجرایی کردن آن، رابطهشان با مشتریان عمق بیشتری پیدا خواهد کرد.
? نوشته: مجید برقی
⚜️ گروه مدیریت ارتباط با مشتری