مقالات و برنامه های آموزشی و سایر مطالب Drcrm

جستجو

Cross Selling (فروش مکمل) و Up Selling (بیش فروشی)

احتمالا برایتان پیش آمده که برای خرید یک دست کت و شلوار معمولی با قیمتی متوسط به یک مغازه رفته باشید و هنگام ورود به مغازه، مطمئن بودید که بیشتر از 500 هزار تومان بابت این لباس پول نخواهید داد، ولی هنگام خارج شدن، متوجه شدید که فروشنده کاری کرد تا برای این لباس، 750 هزار تومان پرداخت کنید. به این تکنیک، Up Selling می‌گویند. در این حالت، فروشنده شما را متقاعد می‌کند که برای تصاحب کالایی ارزشمندتر، مبلغ بالاتر از چیزی که در ابتدا به این کار اختصاص داده بودید، پرداخت نمایید.

Cross_UP_Selling

حتما برایتان پیش آمده که برای خرید گوشی تلفن همراه به مغازه‌ای بروید و مثلا مبلغ یک میلیون تومان بابت خرید گوشی در نظر گرفته باشید. وقتی گوشی یک میلیون تومانی را خریدید، فروشنده به شما پیشنهاد می‌کند برای صفحه آن، کاور محافظ بگیرید. بعد از چسباندن کاور، کیف مناسبی پیشنهاد می‌کند. کیف را که گرفتید، حافظه جانبی در گوشی می‌اندازد. یک هندزفری بلوتوث هم برای موقع رانندگی‌تان به شما می‌فروشد. نرم‌افزار ناوبری هم که لازم است… خلاصه به خودتان می‌آیید و می‌بینید که یک و نیم میلیون تومان برایتان فاکتور کرد. این تکنیک را Cross Selling می‌گویند که شامل فروش قطعات جانبی و خدمات اضافی یک محصول است.

نمونه‌ای دیگر از این کار را فروشندگان فست‌ فود انجام می‌دهند. وقتی که سفارش همبرگر می‌دهید، در کنار آن، سیب‌زمینی سرخ‌کرده هم به شما می فروشند (Cross Selling) و گاهی اوقات شما را سوق می‌دهند تا یک کومبو شامل همبرگر، سیب‌زمینی، نوشابه و یک دسر خریداری نمایید (Up Selling).

 

شما چگونه می‌توانید با به کار گیری Up Selling و Cross Selling، فروش سازمانتان را بالا ببرید؟

 

نوشته: مجید برقی

گروه مدیریت ارتباط با مشتری

 

برچسب ها

این مقاله را با دوستان خود به اشتراک بگذارید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *