وبلاگ
نکاتی برای بهبود صحبت کردن در برابر جمع مشتریان
گاهی اوقات لازم است در برابر جمعی از مشتریان صحبت کنید، بنابراین ضروری است که با مهارت سخنرانی آشنایی داشته باشید تا بتوانید ارتباط خوبی با مخاطبانتان برقرار نمایید. نکات زیر، توصیههایی است که برایان تریسی در این زمینه ارائه میدهد:
موقع صحبت کردن، صدای شما مهمترین ابزارتان است که میتواند تاثیر بسیاری بر نفوذ کلام شما داشته باشد و باعث موفقیت یا شکست شما شود. خوشبختانه این امکان وجود دارد که یاد بگیرید چگونه صدای خود را کنترل کنید و آن را مانند یک ساز موسیقی به کار بگیرید تا بهترین تاثیر را بر مخاطب داشته باشد.
✅ آرام و شمرده صحبت کنید:
هر چه با طمانینه بالاتری صحبت کنید، صدایتان قدرت و اعتبار بیشتری خواهد داشت و شنوندگان این فرصت را پیدا خواهند کرد که بخش بیشتری از آن چه که میگویید را جذب کنند. با این روش، تصویر قویتری از خود به مخاطبان منتقل میکنید و کلمات شما اهمیت بالاتری پیدا خواهند کرد.
همه افراد قدرتمند به آرامی صحبت میکنند، نقطه نظراتشان را شفاف بیان میکنند و با صدای رسا به تشریح افکارشان میپردازند. هنگامی که تند تند صحبت میکنید، اهمیت و تاثیر کلمات شما کم میشود، زیرا شنوندگان احساس میکنند حرفهایی که میزنید، ارزش کمی دارد.
✅ صدایتان را تمرین دهید:
صدای انسان مانند ماهیچههایش عمل میکند و با تمرین و به کارگیری، قویتر میشود. افراد زیادی هستند که با وجود صدای ضعیف، سخنرانان خوبی شدهاند، زیرا با تمرین توانستهاند صداسازی کنند.
یک قطعه شعر را حفظ کنید و هنگام رانندگی یا پیادهروی، آن را به طور کامل اجرا کنید. تصور کنید که در حال یک اجرای نمایشی بر روی صحنه، در مقابل جمعیت زیادی از مخاطبان هستید. تلاش کنید احساس، قدرت، تاکید و انرژی کافی در کلامتان یافت شود. با تغییر دادن میزان تاکید بر کلمات، معنی جملات را عوض کنید.
✅ صدایتان را ضبط کنید و به آن گوش بدهید:
هر چه در سخنرانی بهتر میشوید، صدای خودتان را هنگام خواندن شعر یا متن ادبی ضبط کنید و آن را بارها گوش بدهید. ببنید برای بهبود تلفظ، انتقال مطلب و سرعت گفتار، چه کارهایی باید انجام دهید.
✅ مکالمات تلفنی خودتان را ضبط کنید:
برای این که متوجه شوید چگونه صحبت میکنید، مکالمات تلفنی خودتان را ضبط کنید و به آن گوش بدهید. تلاش کنید در دفعه بعد، نقاط ضعف مکالمات قبلی را برطرف کنید و دوباره این کار را انجام دهید.
✅ روی نقاط مکث، تمرکز کنید:
قدرت کلام وقتی بالاتر میرود که با توقف و مکث به موقع، نکات مد نظرتان را از هم تفکیک کنید. چهار نوع مکث در کلام وجود دارد که عبارتند از: “مکث احساسی”، “مکث نمایشی”، “مکث تاکیدی” و “مکث تکمیل جمله”.
ترجمه و بازنویسی: صادق رشیدی
گروه مدیریت ارتباط با مشتری
کانال تلگرام: https://telegram.me/DrCRM