یکی از بیشترین سوالاتی که با آن برخورد کردم این بوده که چه پستی باید در شبکه های اجتماعی منتشر کرد؟ این موضوع شاید دغدغه بسیاری از کسب و کارها باشه. به صورت کوتاه باید عرض کنم انواع پست در شبکه های اجتماعی به چهار تیپ از لحاظ موضوعی تقسیم بندی میشه، البته این تقسیم بندی بر مبنای تجربه و مطالعات شخصی بنده بوده و شاید همکارانم این تقسیم بندی رو به نوعی دیگه انجام بدن:
۱- پستهای آموزشی و اطلاع رسانی (Educational & Informational Post)
۲- پستهای سوالی (Question Form Post)
۳- پستهای جالب و بامزه (Funny Post)
۴- پستهای تبلیغاتی (Promotional Post)
یک قانون نانوشته در شبکه های اجتماعی وجود داره و آن اینکه بسیاری از مخاطبان، پستهای تبلیغاتی که به صورت مستقیم به تبلیغ خدمات و محصولات شرکتها میپردازد رو دوست ندارند. به همین دلیل اکثر صاحب نظران میزان انتشار این پست ها رو ۸۰ به ۲۰ در نظر میگیرن، یعنی از هر ۱۰ پست فقط ۲ تا پست تبلیغاتی از خودتون یا محصولات و خدماتتون منتشر کنید. البته با توجه به فضای فرهنگی حاکم بر ایران به اعتقاد بنده میتونه در ایران حتی ۹۰ به ۱۰ هم باشه.
در خصوص پستهای بامزه و جالب هم باید عرض کنم در انتشار این نوع از پستها باید بسیار محتاط باشید که به برند شخصی و شرکتی شما لطمهای وارد نشه و نوع مطلب طنز شما خیلی دور از فضای کاری و حرفه ای شما نباشه. در حقیقت بهتر هست در صورت امکان با استفاده از مفاهیم و موضوعات مرتبط و نزدیک به کسب و کار خودتون کمی شوخی کنید و مطالب جالب منتشر کنید.
بیشترین تعداد پستهای شما بهتر هست از نوع پستهای آموزشی و اطلاع رسانی در خصوص صنعت کاریتون باشه. با این گونه پستها شما به نوعی در حوزه کاریتون به عنوان متخصص شناخته خواهید شد.
نوشته: امیر حسین کلهر
گروه مدیریت ارتباط با مشتری