و احتمالا شما هم حس کرده‌اید که سرعت نفوذ فن‌آوری اطلاعات در چند ماه اخیر به طور چشمگیری بالا رفته و استفاده از ابزارهای نوین ارتباطی، علاوه بر نسل جدید جامعه، به نسل قدیم هم رسیده‌است. برای مثال، امروز افرادی عضو تلگرام می‌شوند که تا چند وقت پیش حتی نسبت به خرید گوشی لمسی مقاومت داشتند و ترجیح می‌دادند با گوشی دکمه‌دار کار کنند. این پیشرفت سریع در فن‌آوری‌های ارتباطی دارد الگوهای رفتار خرید مشتریان را تغییر می‌دهد.

دامنه این تغییرات به خریداران سازمانی یا به عبارت دیگر، مدل‌های فروش B2B هم رسیده است. مشتریان یاد گرفته‌اند با داده‌ها کار کنند و می‌دانند چطور با چند کلیک، به دنیایی از اطلاعات، متصل شوند. آن‌ها قبل از این که با واحد فروش شرکت شما تماس بگیرند، تمامی گزینه‌های بازار را بررسی می‌کنند و مزایا و معایب هر کدام را می‌شناسند. اطلاعات وسیع مشتریان نسبت به کسب و کارتان گاهی اوقات ممکن است بیشتر از اطلاعات کارشناسان فروش شما باشد. همین مساله باعث شده که خیلی به برند شما و حرف‌هایی که می‌زنید، اتکا و اعتماد نکنند.

B2B بازاریابی و فروش

مقاله‌ای را در وب‌سایت PGI مطالعه می‌کردم که آمارهای عجیبی ارائه می‌داد:
– 75% خریدهای B2B تحت تاثیر شبکه‌های اجتماعی است.
– 57% تصمیمات خرید، قبل از تماس با نماینده فروش گرفته می‌شود.
– 97% از تماس‌های فروش تلفنی بدون آشنایی قبلی به نتیجه نمی‌رسد.

شاید در نگاه اول، این آمارها نشان بدهند که در کسب و کارهای B2B، بازاریابی از فروش مهم‌تر است، ولی بنده معتقد هستم در کنار بازاریابی قوی، حضور تیم حرفه‌ای فروش، بسیار ضروری است ؛ زیرا امروز تقریبا تمام شرکت‌ها به ابزارهای حضور در شبکه‌ها اجتماعی مجهز شده‌اند و یا دارند مجهز می‌شوند. تمایزی که باعث می‌شود یک مشتری تصمیم‌ بگیرید چند ده میلیون تا چند صد میلیون تومان از سرمایه خود را برای خرید کالایی در اختیار یک تامین‌کننده قرار بدهد، فروشنده‌های حرفه‌ای هستند که می‌توانند از طریق این شبکه‌های اجتماعی، رابطه‌ای تاثیرگذار با مشتری برقرار کند. فروشنده‌هایی که دانش و مهارت کافی دارند تا در جایگاه مشاوری مورد اعتماد، مشتری را در خصوص خرید محصولات خود متقاعد نمایند.

این روز‌ها مشتریان همیشه آنلاین هستند و محصولات مورد نظرشان را در اینترنت جستجو می‌کنند. فروشندگان حرفه‌ای باید متوجه این تغییر در الگوی رفتار خرید مشتری بشوند و مهارت‌های برقرای ارتباط با مشتری از طریق ابزارهای نوین ارتباطی را کسب کنند. اگر حواستان نباشد که خریداران برای شناسایی و انتخاب محصولات مورد نظرشان، چه جاهایی را جستجو می‌کنند، به آرامی از گردونه رقابت خارج می‌شوید.

در قسمت بعدی به بررسی تغییرات جدید در بازارهای B2C می‌پردازیم.

 

نوشته: مجید برقی

telegram

کانال تلگرام: https://telegram.me/DrCRM

PDF Vector

آدرس دریافت فایل پی‌دی‌اف این نوشته: https://drcrm.ir/wp-content/uploads/2015/11/بازاریابی-و-فروش-قسمت-سوم.pdf