امروز برای سازمان‌هایی که قصد دارند نرم‌ افزار CRM خریداری کنند، گزینه‌های زیادی در دسترس هست. هم شرکت‌های متعددی در کشورمان نرم ‌افزارهای CRM را توسعه داده‌اند و هم گروه‌هایی اقدام به ترجمه و فروش نرم‌افزارهای خارجی کرده‌اند. هر کدام از این سیستم‌ها، برای نوع خاصی از سازمان و بازار طراحی شده است و یک نرم‌افزار مناسب برای تمامی شرکت‌ها وجود ندارد.

برای موفقیت در پروژه استقرار نرم‌ افزار CRM، لازم است فروشندگان ارتباط خوبی با آن برقرار کنند و نیازهای سازمان و کاربرای مستقیم سیستم، به خوبی شناسایی و برآورده شود. نرم‌افزار CRM هم مانند تمامی نرم‌افزارهای دیگر نیاز به آموزش دارد. راه میانبر هم وجود ندارد. البته بعضی سیستم‌ها ساده‌تر هستند و کاربران به سرعت و به سادگی با آن ارتباط برقرار می‌کنند ولی بعضی دیگر پیچیدگی زیادی دارند.

نرم افزار CRM

در تحقیقی که بر روی کاربران راضی CRM انجام شده، 29% اعلام کردند که سهولت کاربری برایشان بالاترین اولویت را داشته و به صورت حسی توانسته‌اند ساختار نرم‌افزار را شناسایی کنند. این مساله به این معنی است که کاربران برای یادگیری کار با نرم‌افزار، وقت گذاشته‌اند ولی این زمان در حد قابل قبول بوده است.

اولویت دوم را سرعت دست‌یابی به اطلاعات، از آن خود کرده است و 21% از کاربران معتقد هستند که اطلاعات مورد نظرشان را در زمان نیاز، با سرعت بالا و به راحتی بازیابی می‌کنند. تعریف گردش کارها (Workflow) در نرم‌افزار باعث می‌شود تجربه مثبتی در کاربران ایجاد گردد و به صورت موثرتری مذاکرات با مشتریان را مدیریت کنند.

اولویت‌های بعدی دلایل رضایت مشتریان نرم‌ افزار CRM به این شرح است: قابلیت ردیابی اطلاعات، یکپارچه شدن با سایر نرم‌افزارها، قابلیت‌های گزارش‌دهی و تحلیلی، اتوماسین، رابط کاربر مدرن، قابلیت چندکاناله، پشتیبانی مناسب، قابل انعطاف بودن و پشتیبانی از روش ابری (Cloud).

اگر قصد دارید نرم افزار CRM تهیه کنید و تمایل دارید کارکنان‌تان به خوبی با آن کار کنند، سیستمی را انتخاب کنید که دارای خصوصیات زیر باشد:

– رابط کاربر ساده داشته باشد و کاربران بتوانند به سادگی کار با آن را یاد بگیرند.

– قابلیت سفارشی‌سازی داشته باشد و به کاربران دسترسی بدهد که بتوانند نحوه نمایش و مدیریت داده‌ها را تنظیم کنند.

– امکان یکپارچه‌ شدن‌ با ایمیل، شبکه‌های اجتماعی و سایر پلتفرم‌ها را داشته باشد.

– از هر جایی و با هر وسلیه‌ ارتباطی به سادگی قابل دسترس باشد.

– امکان به اشتراک گذاشتن اطلاعات و فرآیندهای بازاریابی و فروش را ایجاد کند تا واحدهای مربوطه به خوبی با این سیستم کار کنند.

– گزارش‌ها و تحلیل‌های مناسبی برای تصمیم‌گیری ارائه کند.

– پشتیبانی و آموزش خوبی توسط ارائه دهنده داشته باشد.

 

جمع‌آوری و تدوین: مجید برقی

گروه مدیریت ارتباط با مشتری

telegram

کانال تلگرام: https://telegram.me/DrCRM