کسب و کارهای کوچک، صرفنظر از صنعتی که در آن فعالیت می‌کنند، مسائل مشابهی دارند. تقریبا تمامی  این کسب و کارها بودجه لازم برای رسیدن به نتایج مورد نظرشان را ندارند و نمی‌دانند که با این نقدینگی اندک، چطور برندشان را تبلیغ کنند. این مسیر را همه شرکت‌های موفق طی کرده‌اند و گذر از این مرحله، حتی در شرایط امروز، با به کارگیری نکات زیر امکان پذیر است.

بازاریابی در کسب و کارهای کوچک

به صورت اثربخش برنامه‌ریزی کنید:

هر ریالی که در زمینه بازاریابی خرج می‌کنید، باید به معروف شدن برند شما کمک کند، پس همه روش‌های بازاریابی و تبلیغات را لیست کنید و به ترتیب اثرگذار بودن بر مخاطبان، بر روی آن‌ها سرمایه‌گذاری کنید. بهترین برنامه، منعطف‌ترین برنامه است. هر وقت احساس کردید تاثیرگذاری روش تبلیغات شما پایین است و باید روش بازاریابی را تغییر دهید، سریع تصمیم بگیرید و از روش دیگری استفاده کنید.

 

بازارتان را بشناسید:

خوشبختانه چون بازار مخاطبان شما هنوز محدود است، تحقیقات بازار و شناسایی مشتریان شما نیازی به پرداخت هزینه ندارد. مشتریان شما جلوی چشمانتان هستند و به راحتی می‌توانید بررسی کنید که چه چیزی باعث بالا رفتن رضایت آن‌ها از محصولات و خدمات می‌شود. مشتریان ارزشمندتان را شناسایی کنید و کارهایی را که باعث وفاداری آن‌ها می‌شود، در دستور کار قرار دهید.

 

در شبکه‌های اجتماعی حضور داشته باشید:

امروز بیشتر مخاطبانی که برای خرید کالا یا دریافت خدمات به کسب و کارهای کوچک مراجعه می‌کنند، در شبکه‌های اجتماعی حضور دارند. راه اندازی صفحات کسب و کارتان در شبکه‌های اجتماعی، کاری بسیار کم هزینه است که باعث ارتباط بیشتر شما و مشتریانتان می‌شود. برنامه‌های جذاب بازاریابی برای شبکه‌های اجتماعی اطلاع رسانی کنید و انگیزه بیشتری در مخاطبان محدود خود برای خرید به وجود بیاورید. برای تبلیغات هدفمند در شبکه‌های اجتماعی هزینه کنید.

 

قدرت ایمیل مارکتینگ را دست کم نگیرید:

اگر کسب و کارتان به صورتی است که می‌توانید از طریق ایمیل با مخاطبان‌تان ارتباط بگیرید، از ظرفیت تبلیغات و بازاریابی این کانال غافل نشوید. این روش ارزان، اگر به درستی به کار گرفته شود، اثرات چشمگیری در جذب و به‌روز نگداشتن مشتریان خواهد داشت.

 

وب‌سایت Responsive طراحی کنید:

مشتریان حقیقی بر خلاف مشتریان حقوقی، معمولا وب‌سایت شما را با گوشی‌ هوشمند مشاهده می‌کنند و کمتر این کار را با کامپیوتر انجام می‌دهند. وب‌سایت خود را با استفاده از تکنولوژی‌های جدید، طوری طراحی کنید که به صورت اتوماتیک با توجه به اندازه صفحه نمایش، تغییر کند. ضمنا سرعت بالای باز شدن سایت در موبایل و راحتی مشاهده صفحات، کمک بسیاری به مخاطبان در شناسایی محصولات و خدمات شما می‌کند.

 

بازاریابی برای کسب و کارهای کوچک، نیاز به بودجه چندانی ندارد، فقط کافی است بررسی کنید که مشتریان مدرن امروزی، از چه روش‌های ارتباطی استفاده می‌کنند و چه نیازهایی دارند. شما چه روش‌های دیگری را برای بازاریابی کم‌هزینه در کسب و کارهای کوچک پیشنهاد می‌کنید؟

 

ترجمه و بازنویسی: صادق رشیدی

گروه مدیریت ارتباط با مشتری

telegram

کانال تلگرام: https://telegram.me/DrCRM