join_drcrm

 

یکی از مهمترین مفاهیم در مدیریت ارتباط با مشتری، “ایجاد ارزش مورد انتظار مشتری” است. کلمه ارزش در زبان فارسی، معانی متفاوتی دارد. بعضی وقت‌ها کلمه ارزش به معنی قیمت به کار می‌رود (مثلا: ارزش این ماشین چقدره؟). عده‌ای ارزش را به معنی مزایا به کار می‌برند (مثلا: چه ارزشی که از داشتن از خودرو به دست میاد؟). گاهی اوقات کلمه ارزش، در جایگاه به‌صرفه‌  و اقتصادی بودن مورد استفاده قرار می‌گیرد (مثلا: این سهام ارزش خرید داره؟).

در ادبیات سازمانی، “ارزش” به اصولی نظیر صداقت، درستکاری، اعتماد متقابل، رعایت اصول اخلاقی و… گفته می‌شود که سازمان‌ها در ارتباط با ذینفعان، سرلوحه قرار می‌‌دهند، ولی اصطلاح Customer Value با تمامی مفاهیم بالا فرق دارد. “ارزش مورد انتظار مشتری” یا “ارزش ارائه شده به مشتری”، نشان دهنده احساسی است که مشتری نسبت به ارزشمند بودن کالا یا خدمت شما در مقایسه با سایر گزینه‌ها دارد. ارزشمند بودن یعنی این که مشتری احساس کند که مزایا و خدمتی که دریافت کرده، بیشتر از پولی است که به شما پرداخت کرده است. به زبان ساده: ارزش مشتری= مزایا منهای هزینه.

ایجاد ارزش مشتری

 

فرض کنید درباره یک فیلم سینمایی که در حال اکران هست، تعریف زیادی شنیده‌اید و تصمیم‌ می‌گیرید در یک بعد از ظهر، با خانواده یا دوستان به سینما بروید و آن را تماشا کنید. احساسی که بعد از دیدن این فیلم به شما دست می‌دهد و مکالمه‌ای که در راهروی خروجی با همراهان‌تان دارید، نشان دهنده این است که آیا به ارزش مورد انتظارتان رسیده‌اید یا خیر.

هزینه‌ای که مشتری متقبل می‌شود، فقط قیمت کالا و خدمت نیست، بلکه شامل آیتم‌های غیر مالی نظیر زمان، انرژی، تلاش و به زحمت افتادن و… می‌شود. از مزایایی که مشتری با استفاده از کالا یا خدمت به دست‌ می‌آورد هم می‌توان به مواردی از جمله کیفیت محصولات، خدمت مناسب، مالکیت کالا با برند مورد علاقه، تجربه مثبت و… اشاره کرد.

ارزش ادراک شده توسط مشتری، بر ارزیابی که او از خرید دارد و احساسی که نسبت به انتخاب خود پیدا می‌کند، تاثیر مستقیم می‌گذارد. در قسمت بعد با هم بررسی می‌کنیم که ارزش چگونه برای مشتریان ایجاد می‌شود.

?

نوشته: #مجید برقی

گروه مدیریت ارتباط با مشتری