این روزها مشغول ارائه مشاوره به چند کسب و کار فعال در زمینه فروش اینترنتی محصولات و خدمات هستم. شاید برایتان جالب باشد که بدانید بیشتر این مشاوره‌ها برای یافتن جواب این سوال آغاز شده‌اند که «چرا با این وب‌سایت خوبی که طراحی کرده‌ایم، مشتری نداریم؟»

اخیرا تب کارآفرین شدن در میان جوانان به شدت رواج پیدا کرده و این مساله در حوزه تکنولوژی اطلاعات بیشتر به چشم می‌خورد. اگرچه رکود بازار کار و کم شدن فرصت‌های شغلی در ایجاد انگیزه کارآفرینی کم‌تاثیر نیست، اما تصور این که با راه اندازی یک فروشگاه اینترنتی می‌توان درآمد خوبی کسب کرد، عامل مهمی در ایجاد این حرکت است. البته همین مساله باعث شده که جوانان خلاق حوزه طراحی فروشگاه‌های اینترنتی، کسب و کار خوبی داشته باشند!

فروشگاه اینترنتی

پیتر دراکر معتقد بود «هدف یک کسب و کار، ایجاد مشتری است». او می‌گفت: «هسته مرکزی یک کسب و کار، نوآوری و بازاریابی است. نوآوری یعنی خلق یک ارزش متفاوت برای مشتریان و بازاریابی یعنی پیدا کردن مشتریانی که به مزایای این ارزش خلق شده نیاز دارند و آن محصول را می‌خواهند».

نکته مهم این‌جاست که فقط با داشتن یک ایده خوب، نمی‌توان کارآفرین شد. خیلی‌ها ایده‌های خوبی دارند ولی فقط بعضی از آن‌ ایده‌ها برای راه اندازی کسب و کار مناسب هستند. داشتن یک ایده خوب، یک وب‌سایت و یک کارت ویزیت، تنها مقدمه‌ای برای کار‌آفرین شدن است که بخشی از پرستیژ کسب و کارتان را می‌سازد.

چیزی که شما را به کارآفرین تبدیل می‌کند، «داشتن مشتری» است. تا زمانی که مشتری نداشته باشید، کسب و کاری هم ندارید. هر وقت بتوانید کسانی را پیدا کنید که حاضر باشند برای ارزش ایجاد شده توسط محصول یا خدمت شما پول پرداخت کنند، می‌توانید خودتان را کارآفرین بنامید.

کشور ما نیازمند معرفی و فعالیت کارآفرینان جدید است اما مشاهده جوانانی که با سودای دیجی‌کالا شدن، اندک سرمایه خود را هم از دست می‌دهند، ناراحت‌کننده است. جوانانی که با خوش‌بینی نسبت به بازار، این مسیر را شروع می‌کنند و برنامه‌ای جذب و حفظ مشتریان ندارند.

 

در قسمت بعدی، نکاتی کاربردی که حاصل ساعت‌ها مشاوره با این دسته از کسب و کارهاست را با شما به اشتراک خواهم گذاشت.

 

 

نوشته: مجید_برقی

گروه مدیریت ارتباط با مشتری