بعضی از مواقع تصمیم‌گیری در مورد این که ارتباط با مشتریان را با تلفن شروع کنیم یا با ایمیل، کار دشواری است. در شرایطی که لازم است با مشتریان‌تان تماس تلفنی گرفته شود، اشتباه است اگر به آن‌ها ایمیل بزنید. ایمیل‌ها به سادگی نادیده گرفته می‌شوند، خصوصا ایمیل‌هایی که به صورت اتوماتیک و با توجه به اقدامات مشتریان برایشان ایجاد و ارسال می‌شوند.

ممکن است این تصور را داشته باشید که ایمیل ابزار خوبی برای شروع رابطه با سرنخ‌های تجاری است ولی حقیقت این است که هیچ رابطه‌ای به وسیله یک ایمیل اسپم ایجاد نمی‌شود و شما با ارسال یک ایمیل در ابتدای رابطه با مشتری، در حقیقت دارید خودتان را برای برقراری تماس تلفنی آماده می‌کنید.

تماس تلفنی

این ترتیب برقراری ارتباط با یک متقاضی که اول به او ایمیل بزنید و بعد تماس تلفنی بگیرید، روشی ناکارامد است. رابطه را با تماس تلفنی آغاز کنید و در ادامه هر زمانی که لازم شد به او ایمیل بزنید.

تماس تلفنی نشان می‌دهد که برقراری ارتباط با آن متقاضی برای شما مهم است و حاضرید برای کسی که مطمئن نیستید از شما خرید خواهد کرد یا نه، وقت بگذارید ولی ارسال ایمیل نشان می‌دهد که حاضر نیستند وقت ارزشمندتان را به یک مشتری احتمالی اختصاص دهید.

اگر مشتری بالقوه به تماس تلفنی شما پاسخ بدهد و قرار جلسه‌ای تنظیم کند، شما به خواسته‌تان رسیده‌اید. حالا می‌توانید برای تایید جلسه یا ارسال اطلاعات مورد نیاز او، برایش ایمیل بفرستید.

اگر در تماس تلفنی، درخواست شما برای جلسه را رد کند، می‌توانید از او به خاطر وقتی که به این مکالمه اختصاص داده تشکر کنید و بار دیگر به او بگویید که خدمات یا محصولات شما چه ارزشی می‌توانست برایش ایجاد کند. از این به بعد،  از ایمیل برای ارسال اطلاعات ارزشمند و بازاریابی محتوا برای این متقاضی استفاده کنید. این ایمل‌ها شاید باعث شود که مجددا با شما تماس بگیرد.

 

نوشته: مجید برقی

گروه مدیریت ارتباط با مشتری

telegram

کانال تلگرام: https://telegram.me/DrCRM