یکی از عوامل مهمی که بر رضایت مشتری تاثیر دارد، ادراک او از منصفانه بودن قیمت‌هاست. به این معنی که مشتری باید احساس کند در قیمت‌گذاری، به او اجحاف نکرده‌اید تا دوباره محصول یا خدمت شما را خریداری کند.

این مساله با ارزش ادارک شده مشتری،‌ رابطه مستقیم دارد. لازم نیست قیمت محصول شما نسبت به رقبا پایین‌تر باشد، بلکه مشتری باید احساس کند در قبال هزینه بالاتری که به شما پرداخت کرده، ارزش بالاتری نسبت به رقبا برای او ایجاد کرده‌اید.

قیمت‌گذاری منصفانه

روش‌های متعددی برای قیمت گذاری وجود دارد که هر کدام از آن‌ها در شرایط خاص و برای استراتژی مشخصی به کار گرفته می‌شود،‌ ولی وقتی شما هر کدام از این روش‌ها را به کار گرفتید، باید وقت بگذارید و با روش‌های مستقیم و غیرمستقیم، مشتری‌هایتان را توجیه کنید که قیمت شما بر مبنای چهارچوبی منصفانه تعیین شده است. این کار باعث می‌شود که انگیزه لازم در مشتری برای خرید ایجاد شود.

تحقیقی را مطالعه می‌کردم در زمینه “تاثیر قیمت منصفانه بر رضایت مشتری در فرآیند خرید خودرو” که بر روی بیش از 200 نفر از خریداران خودروهای پراید و 206، در نمایندگی‌های فروش انجام شده بود. نتایج تحقیق نشان می‌داد هر چه ادراک خریدار از منصفانه بودن قیمت افزایش یابد، رضایت مشتری از خرید خودرو افزایش خواهد یافت.

نویسنده پیشنهاد کرده بود فروشندگان در نمایندگی‌های خودرو با تعامل مثبت با مشتری، قراردادن اطلاعات کافی، عرضه لوازم جانبی، و خدمات پس از فروش می‌توانند در ادراک منصفانه‌بودن قیمت،‌ نقش داشته باشند و آن‌ها را برای خرید مجدد، ترغیب کنند.

البته قیمت‌گذاری خودرو خارج از اختیارات نمایندگی‌ها است و تمرکز این تحقیق بیشتر به خدمات جانبی و انعطافی است که یک نمایندگی در ارتباط با مشتری از خود نشان می‌دهد تا بتواند بهتر از سایر نمایندگی‌ها، مشتریان را در مورد قیمت توجیه کند و مشتریان وفادارتری نسبت به رقبای خود در سایر نمایندگی‌ها داشته باشد.

 

نوشته: مجید برقی

گروه مدیریت ارتباط با مشتری

telegram

کانال تلگرام: https://telegram.me/DrCRM